Podczas trzydniowych wakacji noworocznych Chiny odnotowały znaczne ożywienie rynku zakupowego, co jest efektem centralnej i lokalnej polityki wzmacniania krajowej gospodarki.
Według danych z China UnionPay, pierwszego dnia 2021 r., transakcje międzybankowe za pośrednictwem tej sieci wyniosły 359,2 mld juanów (około 55,07 mld dolarów), co wskazuje, że konsumpcja w Chinach zbliża się do poziomu sprzed pandemii.
Lokalna polityka nadała impuls do ożywienia konsumpcji, tuż przed Nowym Rokiem wiele regionów wprowadziło dodatkowe środki mające na celu jej zwiększenie.
Na przykład południowo-zachodnia prowincja Guizhou przeznaczyła 94,5 mln juanów na zwiększenie konsumpcji w takich dziedzinach jak turystyka, motoryzacja i sprzęt gospodarstwa domowego. Stolica Chin, Pekin, zainicjował kampanię „miesiąca konsumpcji” podczas dwóch najważniejszych tradycyjnych chińskich świąt, Nowego Roku i Festiwalu Wiosny, który odbędzie się 12 lutego tego roku.
Oprócz polityki na szczeblu lokalnym, rząd centralny przyjął również długoterminową politykę mającą na celu pobudzenie krajowego rynku zakupów.
Guan Lixin, naukowiec z Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Współpracy Gospodarczej powiedział, że wdrożenie tych środków zwiększy zaufanie konsumentów, spełni zróżnicowane wymagania oraz zoptymalizuje środowisko konsumpcji.
Guan zasugerował, że w 2021 r. rynek konsumpcyjny będzie się nadal ożywiał. W ten sposób oczekuje się, że Chiny będą największym konsumentem towarów na świecie.