Tradycyjna odzież Han wielkim hitem wśród pokolenia Z

Spacerująca wzdłuż zabytkowych murów miasta Xi’an, Wei Fangbing ubrana w długą suknię z luźnymi rękawami i wyszukanymi haftami, gdyby nie smartfon, mogłaby z łatwością uchodzić za kogoś z czasów starożytnych.

Pochodząca z prowincji Liaoning w północno-wschodnich Chinach Wei jest wielbicielką hanfu, tradycyjnego ubioru grupy etnicznej Han. Dziewczyna kupiła przyciągający wzrok strój na długo przed podróżą do Xi’an, historycznego miasta w północno-zachodnich Chinach, najlepiej znanego z armii Terakotowych Wojowników.

„W mediach społecznościowych widziałam, jak wiele osób odwiedziło Xi’an w hanfu. Wyglądali cudownie” – powiedziała. „Styl tego stroju pasuje szczególnie dobrze do Xi’an”.

Wei należy do rosnącej liczby młodych fanów hanfu w Chinach, których oczarował niepowtarzalny design tradycyjnego stroju i bogata kultura.

Biznes hanfu

Gwałtowny wzrost popularności sprawił, że Hanfu znalazło drogę do wielu obszarów współczesnego życia w Chinach, od wybiegów mody i postów w mediach społecznościowych po liczne pojawiające się centra Hanfu w całym kraju. Ten niegdyś niszowy rynek jest teraz wart duże pieniądze.

Według raportu iiMedia Research, liczba chińskich entuzjastów Hanfu prawie się podwoiła, z 3,56 miliona w 2019 roku do ponad sześciu milionów w 2020 roku. Tylko w 2019 roku branża zarobiła ponad 4,52 miliarda juanów (645 milionów dolarów). Setki sprzedawców napłynęło do witryn e-commerce, takich jak Taobao i JD.

Trwające szaleństwo hanfu jest z pewnością zauważalne. Jeśli wejdziesz do parków i atrakcji turystycznych w miastach takich jak Xi’an, Hangzhou i Nanjing, prawdopodobnie natkniesz się na ludzi ubranych w hanfu, którzy robią selfie.

Aby wpasować się w tę modę, niektóre atrakcje turystyczne zorganizowały imprezy o tematyce hanfu i oferują zniżki na bilety wstępu dla odwiedzających noszących hanfu.

W ubiegłym roku starożytne miasto Xitang w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach przyciągnęło podczas tygodnia kultury hanfu około 187 000 turystów, w tym ponad 86 000 turystów ubranych w tradycyjne stroje.

Zhu Keli, badacz nowej gospodarki z Centrum Badań nad Rozwojem Rady Państwa powiedział, że rosnąca popularność hanfu wśród chińskiej młodzieży wynika z rosnącego uznania dla tradycyjnej kultury i potrzeby wyrażania swojej indywidualności.

Nowa gospodarka i platformy e-commerce jeszcze bardziej pobudziły rozwój niszowego rynku, powiedział Zhu.

Hanfu dla kota

Raport iiMedia Research przewiduje, że w tym roku wielkość sprzedaży chińskiego rynku hanfu przekroczy 10 miliardów juanów (około 1,5 miliarda dolarów amerykańskich).

Rozwijający się rynek przyciąga coraz więcej młodych, kochających hanfu przedsiębiorców.

27-letnia Wu Qiuqiao jest właścicielką sklepu na Taobao, głównej chińskiej platformie zakupów online. W swoim sklepie sprzedaje głównie specjalnie zaprojektowane hanfu dla kotów domowych. Wu otworzyła sklep w 2019 roku po rzuceniu poprzedniej pracy w Pekinie, aby realizować swoje prawdziwe zainteresowania – hanfu i koty.

Nowatorski pomysł okazał się dużym sukcesem. Do tej pory sklep Wu zdobył ponad 16 000 obserwujących na Taobao, a najwyższa miesięczna sprzedaż przekroczyła 70 000 juanów.

Wu powiedziała, że ​​jej główne obawy podczas projektowania hanfu dla kotów dotyczą tego, jak sprawić, by ubrania były wygodniejsze dla zwierząt i jak zachować oryginalny styl hanfu.

Tradycyjnie hanfu składało się z szaty lub marynarki noszonej jako górna część garderoby oraz spódnicy powszechnie noszonej jako dolna część garderoby. Oprócz odzieży, hanfu obejmuje również kilka form akcesoriów, takich jak nakrycia głowy, obuwie, paski, biżuterię typu yupei (jadeitowe wisiorki) oraz podręczne wachlarze.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *