Port Guoyuan w Chongqing w południowo-zachodnich Chinach został uruchomiony w 2017 r. i jest pasażem handlowo-logistycznym, który zbudowały wspólnie regiony na poziomie prowincji w zachodnich Chinach i krajach ASEAN. To także jeden z kluczowych projektów w ramach zainicjowanej przez Chiny inicjatywy Pasa i Szlaku.
Handel i inwestycje często podążają tuż za łącznością infrastrukturalną. Coraz więcej firm, zwłaszcza tych z zachodnich Chin, rozszerza swoją obecność na rynkach zagranicznych dzięki ułatwieniom logistycznym.
„Nowy korytarz handlowy zapewnia bardziej wydajną alternatywę, pomagając nam w ten sposób wejść na rynek globalny i znacznie zwiększył naszą konkurencyjność na rynku globalnym” — powiedział Wang Di, kierownik działu logistyki w Changan Automobile Co., Ltd., wiodącego producent pojazdów z siedzibą w Chongqing.
Nowym korytarzem handlowym samochody Changana mogą dotrzeć do Azji Środkowej w zaledwie około 30 dni, podczas gdy wcześniej zajmowało to około dwóch miesięcy.
W pierwszej połowie roku firma wyeksportowała 178 tys. pojazdów, przy czym wolumen eksportu korytarzem handlowym był 3,5 razy większy niż w tym samym okresie 2022 roku.
W ramach swojej strategii szerszej ekspansji na rynku Azji Południowo-Wschodniej, firma uruchomi w 2024 roku nową fabrykę w Tajlandii, z przewidywaną roczną produkcją na poziomie 100 000 sztuk. „Przewidujemy, że rynek zagraniczny będzie stanowił 30 procent całości do 2030 roku, a eksport osiągnie do tego czasu 1,2 miliona sztuk” – powiedział Wang.
Chongqing Wankai New Materials Technology Co., Ltd. to kolejna firma, która czerpie korzyści z tej trasy, ponieważ poszukuje nowych klientów na rynku globalnym. Dzięki korytarzowi producent politereftalanu etylenu, przeznaczonego do kontaktu z żywnością, może obniżyć koszty i skrócić czas transportu przy sprzedaży swoich produktów do krajów na całym świecie.
„W porównaniu z poprzednią trasą żeglugową, nowy korytarz oszczędza nam około 10 dni i pomaga zdobyć przewagę na rynku światowym” – powiedział Lin Zheng, kierownik ds. logistyki firmy.
„Wierzymy, że szlak handlowy przyciągnie więcej przedsiębiorstw, które będą rozwijać swoją działalność w zachodnich Chinach i wspierać klastry przemysłowe” – dodał Lin.
W 2022 r. przez korytarz handlowy przetransportowano łącznie 756 000 dwudziestostopowych kontenerów, co stanowi 223-krotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. Różnorodność przewożonych przedmiotów również wzrosła do ponad 940 z 50 w 2017 r.
Dzięki korytarzowi handlowemu coraz większa liczba produktów z chińskich prowincji i regionów położonych wzdłuż szlaku, trafia na szersze rynki na całym świecie.
Ryż z Kambodży, tajskie orzechy kokosowe i mangostan oraz wietnamskie owoce męczennicy i duriany mogą teraz dotrzeć na chiński rynek przez korytarz handlowy w ciągu zaledwie kilku dni.