Ożywienie handlu dwustronnego Chiny – Laos

W tym roku mija 60. rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych między Chinami a Laosem. W ostatnich latach coraz więcej chińskich przedsiębiorstw zainwestowało w Laosie, głównie w górnictwo, energetykę, rolnictwo i przemysł usługowy.

Obecnie Chiny są tu drugim co do wielkości partnerem handlowym i krajem z największymi bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi.

Współpraca z pianką

Laotańskie produkty zyskują w Chinach coraz większą popularność. Wymienione jako jedno z 10 najlepszych piw na świecie, Beerlao jest na chińskim rynku od 2011 roku, a Lao Brewery Co., Ltd., który produkuje napój, stał się pierwszą firmą ASEAN, która sponsorowała China-ASEAN Expo w 2012 roku.

W ciągu lat Chiny stały się największym rynkiem zagranicznym dla tej szybko sprzedającej się marki piwa, odpowiadając za około 70 procent jej całkowitej sprzedaży na całym świecie.

Lao Brewery Co., Ltd. została założona w 1973 roku jako joint-venture pomiędzy zagranicznymi inwestorami a laotańskimi biznesmenami, pierwotnie pod zarejestrowaną nazwą Lao Beer and Ice Factory. W 1975, po zakończeniu konfliktu laotańskiego, kompania została sprzedana komunistycznemu rządowi. Piwo warzono nadal w oparciu o francuskie słody, niemiecki chmiel i drożdże, na bazie ryżu z Laosu.

W 2002 doszło do wykupienia 25% udziałów w przedsiębiorstwie przez duńskiego Carlsberga. Planowano ingerencję w jakość produkcji, jednak degustacje wykazały, że jego smak wyjątkowo odpowiada konsumentom. W następnych latach inwestorzy niemieccy wprowadzili nową, skomputeryzowaną linię produkcyjną.

Na początku XXI wieku produkowano około 60.000 butelek i 12.000 puszek piwa Beer Lao na godzinę, a także 50 beczek dziennie. W 2002 uwarzono 63 miliony litrów piwa. Beer Lao dostępny także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Francji, Japonii, Nowej Zelandii, Kambodży i Wietnamie.

Inicjatywa Pasa i Szlaku

Podczas tegorocznej, 18. edycji China-ASEAN Expo, która zakończyła się w poniedziałek, Laos po raz trzeci był patronem honorowym. Liang Yiguang, zastępca sekretarza generalnego sekretariatu targów, powiedział, że wiele specjalistycznych towarów z Laosu, takich jak piwo i kawa, stworzyło na targach okazję do wejścia na chiński rynek.

W ramach inicjatywy Pasa i Szlaku trwa budowa linii kolejowej Chiny-Laos.

W przyszłości kolej stanie się dla obu stron ważną siłą napędową do prowadzenia wzajemnej współpracy w dziedzinie gospodarki, handlu, inwestycji, turystyki, zatrudnienia, wymiany kulturalnej i międzyludzkiej – powiedział premier Laosu Phankham Viphavanh.

Dane pokazują, że wielkość dwustronnej wymiany handlowej między Chinami a Laosem nadal rośnie. W pierwszej połowie tego roku obroty w handlu między obydwoma krajami sięgnęły 14,89 mld juanów (około 2,3 mld dolarów), co oznacza wzrost o 36,8 proc. rok do roku. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne Chin w Laosie osiągnęły 1,24 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 8,9 procent rok do roku w 2020 roku.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *