Turystyka immersyjna. Rośnie popularność cyber-podróży

Zaawansowana technologia cyfrowa pozwala na zanurzanie się w wirtualne przestrzenie, do złudzenia imitujące realną rzeczywistość.

Taki sposób poznawania świata określa się mianem turystyki w cyberprzestrzeni lub turystyki immersyjnej.

Turystyka immersyjna stała się nowym gorącym tematem w chińskiej branży kulturalnej i turystycznej, zyskując popularność wśród konsumentów w całym kraju.

Starożytne miasto w gminie Chongqing w południowo-zachodnich Chinach zapewnia gościom różnorodne scenariusze cyber-zwiedzania. Po przebraniu się w kostiumy, zwiedzający rozpoczynają podróż jako starożytnymi mieszkańcy starego miasta.

Turystyka immersyjna jest również popularna w Xi’an, mieście o ponad 3100-letniej historii, które służyło jako stolica 13 dynastii w chińskiej historii w północno-zachodniej prowincji Shaanxi w Chinach. W Pałacu Huaqing, jednym z zabytków kultury w Xi’an, turyści mogą założyć specjalne kostiumy i przeżyć dzień z dynastii Tang (618-907).

W całych Chinach muzea i miejsca rozrywki przyjęły technologie cyfrowe, takie jak rzeczywistość rozszerzona, rzeczywistość wirtualna i sztuczna inteligencja, aby zapewnić odwiedzającym wciągające wrażenia.

„Słoneczniki” kołyszące się na wietrze, „gwiazdy” i „księżyc” migoczące na „nocnym niebie”, obrazy Vincenta van Gogha, jednego z najbardziej znanych i płodnych holenderskich artystów, wydają się ożywać w gigantycznym wciągającym obszarze w Muzeum Sztuki Cyfrowej Tianjin. „Turyści podziwiający dzieła sztuki, dzięki technologiom cyfrowym wyglądają tak, jakby byli postaciami z obrazów. Mogą sobie wyobrazić i poczuć, jak Vincent van Gogh tworzył swoje prace na późniejszych etapach malarstwa, i naprawdę zrozumieć urok jego dzieł” powiedział Huang Lijie, wykładowca w muzeum.

Jin Peng, kurator muzeum powiedział, że prezentowanie klasycznych dzieł sztuki w tak wciągający sposób może przybliżyć sztukę zwykłym odbiorcom i zapewnić im nowe doświadczenia.

„W cyfrowej interaktywnej strefie malarstwa dzieci mogą swobodnie tworzyć swoje dzieła sztuki, które można natychmiast przekształcić w dzieła cyfrowe. To wzbudza ich zainteresowanie twórczością artystyczną” — powiedziała mieszkanka Tianjin o nazwisku Liu, która przyprowadziła swoją dziewięcioletnią córkę na wycieczkę po muzeum.

Dane opublikowane przez China Tourism Academy w lutym tego roku szacują, że w 2023 roku krajowi turyści w Chinach zrealizują około 4,55 miliarda odwiedzin, co oznacza wzrost o około 80 procent rok do roku. Dochody Chin z turystyki krajowej przekroczą 4 biliony juanów (około 560 miliardów dolarów), co oznacza wzrost o około 95 procent rok do roku.

„Od początku tego roku chińska branża kulturalna i turystyczna wykazuje silne tempo ożywienia, które wynika z coraz bardziej zróżnicowanych działań kulturowych i turystycznych oraz bogatszych wyborów konsumpcyjnych” – powiedział Dai Bin, prezes China Tourism Academy. Turystyka immersyjna zaspokaja potrzeby klientów w zakresie nowych i wyjątkowych doświadczeń turystycznych i odzwierciedla tęsknotę mieszkańców miast i wsi w Chinach za lepszym życiem duchowym i kulturalnym, dodał Dai.


Belt and Road Portal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *