Uruchomiona w grudniu 2021 roku Kolej Chiny–Laos, łącząca Kunming (stolicę chińskiej prowincji Yunnan) z Wientian (stolicą Laosu), stała się jednym z kluczowych korytarzy gospodarczych Azji Południowo-Wschodniej.
Linia o długości 1 035 kilometrów przekształciła marzenia podróżnych i przedsiębiorców w codzienną rzeczywistość, ułatwiając handel i zwiększając dostępność turystyczną regionu.
Miliony pasażerów i miliony ton towarów
Od momentu otwarcia, kolej obsłużyła już ponad 59 milionów podróżnych oraz przetransportowała 67,6 miliona ton ładunków. Z usług międzynarodowych pociągów skorzystali podróżni z 115 krajów, a dynamiczny rozwój ruchu turystycznego stał się wizytówką projektu.
„Pociąg jest wygodny i szybki. To na pewno przyniesie nowe możliwości” – podkreślili brytyjscy turyści, podróżujący z Chin do Laosu. Z kolei jedna z laotańskich podróżniczek zauważyła: „Dawniej latałam samolotem, ale teraz podróż koleją jest o połowę tańsza i bardzo komfortowa”.
Turystyka transgraniczna zyskuje na znaczeniu
Kolej łączy najpopularniejsze destynacje turystyczne, m.in. Kunming, Pu’er, Xishuangbanna w Chinach oraz Luang Prabang, Vang Vieng i Vientian w Laosie. Trasa obejmuje ponad 560 atrakcji turystycznych, a przekroczenie granicy zajmuje zaledwie kilka godzin.
Wzrost popularności podróży transgranicznych doprowadził do znaczącego zwiększenia liczby połączeń. Na chińskim odcinku dzienne kursy wzrosły z 8 do nawet 86, a na laotańskim – z 4 do 18.
Kolej Chiny-Laos jako motor wymiany handlowej
Na znaczeniu zyskał także transport towarowy. Ekspres Lancang-Mekong, uruchomiony w 2022 roku, zapewnia szybkie dostawy produktów, takich jak tropikalne owoce. Przykładowo, duriany z Tajlandii mogą dotrzeć do Kunming już w 26 godzin od załadunku.
Dzięki ponad 2 100 kontenerom chłodniczym, kolej przewozi zarówno warzywa i owoce z Chin do Laosu, jak i egzotyczne produkty z Azji Południowo-Wschodniej do Państwa Środka. Do września 2025 roku przetransportowano już 413 tys. ton tropikalnych owoców.
Obecnie liczba kategorii towarów wzrosła z zaledwie 10 do ponad 3 300, obejmując m.in. maszyny, elektronikę, rudę żelaza, warzywa i owoce. Dzięki temu kolej stała się istotnym ogniwem w handlu między Chinami a krajami ASEAN.
Rosnący wpływ na gospodarkę regionalną
Do 19 września 2025 roku łączna wartość przewozów transgranicznych przekroczyła 15 milionów ton, obejmując 19 krajów i regionów, w tym: Tajlandię, Wietnam, Malezję, Singapur oraz 31 prowincji Chin.
Dzięki usprawnieniom w procedurach celnych tegoroczny wolumen przewozów przekroczy 5 milionów ton, co przyniesie wymierne korzyści przedsiębiorcom i mieszkańcom wzdłuż trasy.