Grecki port na Jedwabnym Szlaku

Ponad dziesięć lat temu, kiedy Grecja była uwięziona w poważnym kryzysie, podupadający port w Pireusie czekało widmo bankructwa.

Jednak w 2009 roku władze portu podpisały porozumienie z China Ocean Shipping Company, znaną również jako COSCO, która zaczęła zarządzać portowymi terminalami kontenerowymi.

Chińska inwestycja znacząco zmieniła wizerunek Pireusu i dziś port może pochwalić się zaawansowanym sprzętem, infrastrukturą i technologią, a urzędnicy, obserwatorzy i mieszkańcy określają Pireus jako udany przykład współpracy chińsko-greckiej w kontekście Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI).

Dane i fakty

W 2010 r. przeładunki kontenerów w Pireusie wyniosły 880 000 dwudziestostopowych jednostek ekwiwalentnych (TEU), natomiast w 2020 r., pomimo wyzwań związanych z COVID-19, osiągnęły 5,4 mln TEU.

Chociaż w ubiegłym roku port odnotował około 3-procentowy spadek liczby kontenerów w porównaniu z 2019 r., utracona ziemia została odzyskana.

„Ogólnie uważamy, że dobrze sobie poradziliśmy. Docenili to nasi klienci. Podczas pandemii nie zatrzymaliśmy się nawet na jeden dzień”, powiedział Tassos Vamvakidis, dyrektor handlowy Piraeus Container Terminal SA, filii chińskiej grupy Piraeus dodając, że wszyscy tutaj są dumni z tego osiągnięcia.

Operator zaoferował lokalnej społeczności ponad 3000 bezpośrednich miejsc pracy i jeszcze więcej pośrednich

Plan na przyszłość

Piraeus Container Terminal potrzebuje teraz nowego pirsu, powiedział Vamvakidis, odnosząc się do planów na przyszłość. „Nasze działania stają się coraz lepsze z każdym dniem. Są klienci, którzy zmienili swoje centra i wybierają Pireus. Potrzebujemy przestrzeni”.

Zauważył, że po dodaniu kolejnego pirsu roczna przepustowość portu w Pireusie przekroczy 10 milionów TEU, a port awansuje w rankingu z obecnego czwartego miejsca wśród europejskich portów kontenerowych.

W listopadzie 2019 roku port odwiedził chiński przywódca Xi Jinping.

Podczas wizyty Xi powiedział, że widzieć to wierzyć, i że widział tutaj, że proponowana przez Chiny inicjatywa BRI nie była sloganem, ale udaną praktyką i błyskotliwą rzeczywistością.

Vamvakidis mocno wierzy w wizję BRI i rolę w niej Pireusu. Powiedział, że skoro Pireus stał się największym portem kontenerowym na Morzu Śródziemnym, rozszerzenie współpracy między tymi dwoma krajami jeszcze bardziej ożywi handel i logistykę.

Dziecko Pireusu

Chiny są jednym z najważniejszych inwestorów zagranicznych w naszym kraju. zainwestowały w Grecji w bardzo trudnych dla naszej gospodarki czasach. Nigdy tego nie zapomnimy – powiedział Xinhua grecki minister rozwoju i inwestycji Adonis Georgiadis.

W opinii Vamvakidisa COSCO jest czymś znacznie więcej niż inwestorem czy pracodawcą, ponieważ postrzega go jako swoją rodzinę i czuje się dumny, że może do niej dołączyć i przyczynić się do tej udanej historii.

Dwaj synowie Vamvakidisa, w wieku odpowiednio 33 i 35 lat, również pracują w porcie, a jego dom znajduje się niedaleko jego firmy.

Pracując tu ponad 50 lat uważa, że Pireus jest dla niego czymś więcej niż portem i nawiązał z nim głęboką więź emocjonalną.

Kilka lat temu, przemawiając na forum BRI, nazwał siebie „dzieckiem Pireusu”.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *