Transformacja chińskiego przemysłu kulturalnego

18. Międzynarodowe Targi Branżowe w chińskim mieście Shenzhen, na których zaprezentowano osiągnięcia strategii cyfryzacji przemysłu kulturalnego, zgromadziły wiele przedsiębiorstw high-tech w dziedzinie 5G, dużych zbiorów danych, przetwarzania w chmurze i sztucznej inteligencji.

W 14. pięcioletnim planie rozwoju kultury, opublikowanym w 2022 r., chiński rząd zaproponował, aby Chiny wzmocniły rozwój innowacji i kontynuowały modernizację swojej bazy przemysłowej oraz modernizację łańcucha przemysłowego.

W rzeczywistości cyfryzacja stała się katalizatorem dla chińskiego przemysłu kulturalnego, a duża liczba zasobów kulturowych została ożywiona dzięki wzmocnieniu technologii cyfrowej.

Dobrym przykładem jest współpraca chińskiego giganta internetowego Tencent i Akademii Dunhuang, przy digitalizacji zabytków kultury w jaskiniach Dunhuang.

Liu Xiaolan, lider projektu Tencent powiedział, że technologia cyfrowa przeniesie relikty kultury Dunhuang do sieci, a ludzie będą mogli docenić urok tysięcy lat tradycji w cyfrowych jaskiniach.

Również technologia rzeczywistości wirtualnej (VR) odgrywa coraz większą rolę w cyfryzacji przemysłu kulturalnego. SenseTime, firma zajmująca się sztuczną inteligencją, przeniosła Hangzhou West Lake do świata AR. Odwiedzający muszą tylko zeskanować rzeczywistą scenę za pomocą swoich telefonów komórkowych, aby otworzyć tryb nawigacji AR i doświadczyć wciągającej i wspaniałej przygody .

Przemysł kulturalny w Shenzhen w ciągu ostatniej dekady utrzymywał szybkie tempo rozwoju, że średnią roczną stopą wzrostu przekraczającą 15 procent. Kreatywne projektowanie, gry animowane, kultura cyfrowa i inne branże wykazały silną konkurencyjność, a ponad 25 procent przedsiębiorstw kulturalnych ma kwalifikacje krajowych przedsiębiorstw high-tech.

Według Ministerstwa Kultury i Turystyki technologie cyfrowe, takie jak 5G, big data, AR/VR, sztuczna inteligencja i ultrawysoka rozdzielczość są coraz częściej stosowane w branży kulturalnej, a nowe formaty, takie jak wystawy w chmurze, transmisje online, cyfrowe sztuka i immersyjne doświadczenia rozwijają się bardzo szybko.

Nie brakuje też cyfrowych butików kulturalnych o charakterystycznych chińskich cechach kulturowych. Yuan Juan, współpracownik naukowy Centrum Badań Kultury, Sportu, Turystyki, Radia i Telewizji w Shenzhen powiedział, że dzięki rozwojowi cyfryzacji tysiącletnia tradycja zyska długoterminową żywotność w cyfrowym świecie.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *