„Jeśli odłożyć na bok czasy pandemii, lotnictwo w Chinach rozwija się w tempie szybszym niż w pozostałych częściach świata” — powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny europejskiego producenta samolotów Airbus.
Chiny są bardzo ważnym partnerem strategicznym Airbusa, a ich łańcuch dostaw jest integralną częścią światowego przemysłu lotniczego.
Airbus planuje obecnie budowę drugiej linii montażu końcowego (FAL), aby zwiększyć moce produkcyjne samolotów pasażerskich z rodziny A320.
„Ta decyzja jest bezpośrednio związana z naszym planem zwiększenia globalnej produkcji odnoszącej sukcesy rodziny samolotów pasażerskich A320” — powiedział Faury. Do 2026 roku Airbus zamierza budować 75 takich samolotów miesięcznie, aby sprostać dużemu zapotrzebowaniu klientów na całym świecie.
Linia montażu końcowego Asia w Tianjin w północnych Chinach rozpoczęła działalność w 2008 roku. Wyprodukowano już ponad 600 samolotów, co stanowi około 30 procent chińskiej floty Airbusów A320.
„Aby wesprzeć ten wzrost produkcji, zdecydowaliśmy się otworzyć drugi FAL w Tianjin, opierając się na chińskiej konfiguracji i lokalnym ekosystemie, który okazał się sukcesem w ciągu ostatniej dekady” – powiedział Faury.
Wraz z nowym samolotem FAL, który ma zostać uruchomiony w 2025 r., Airbus spodziewa się podwoić swoje moce produkcyjne w Tianjin i dostarczyć więcej samolotów klientom w Chinach i Azji, jednocześnie wspierając globalny wzrost produkcji.
Według Faury, Chiny reprezentują około 20 procent światowego rynku lotnictwa komercyjnego. Przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat ruch lotniczy w Chinach będzie rósł o około 5,3 procent rocznie, znacznie szybciej niż średnia światowa wynosząca 3,6 procent, co doprowadzi do zapotrzebowania na ponad 8 000 samolotów pasażerskich i towarowych od teraz do 2040 roku.
Przechodząc do samolotów towarowych, Faury zauważył, że popyt na ładunki został zwiększony przez handel elektroniczny i wzrost handlu światowego, co z pewnością przełoży się na silny wzrost floty samolotów towarowych eksploatowanych w Chinach.
Podczas ostatniej wizyty w Chinach kierownictwo Airbusa podpisało nową umowę z China National Aviation Fuel Group Corporation (CNAF) dotyczącą intensyfikacji współpracy w zakresie produkcji i rozwoju wspólnych standardów dla SAF (zrównoważonego paliwa lotniczego).
Koncepcja ZEROe
Do 2035 roku Airbus zamierza wprowadzić do użytku pierwszy na świecie komercyjny samolot napędzany wodorem.
Projekt badawczo-rozwojowy ZEROe umożliwia zbadanie różnych konfiguracji i opcji technologicznych, które będą kształtować rozwój przyszłych samolotów napędzanych wodorem.
Wszystkie trzy koncepcje ZEROe to samoloty hybrydowo-wodorowe. Są napędzane spalaniem wodoru przez zmodyfikowane silniki z turbiną gazową. Ciekły wodór jest używany jako paliwo do spalania z tlenem.
Ponadto wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną, która uzupełnia turbinę gazową, co skutkuje wysoce wydajnym hybrydowo-elektrycznym układem napędowym. Wszystkie te technologie uzupełniają się, a korzyści są addytywne.
W 2022 roku firma uruchomiła demonstrator ZEROe w celu przetestowania technologii spalania wodoru na multimodalnej platformie A380. Dzięki testom naziemnym i lotniczym Airbus planuje osiągnąć poziom gotowości technologicznej dla układu napędowego o spalaniu wodorowym do 2025 roku.
W Suzhou w prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach otwarto centrum badawcze, które skupi się na badaniach związanych z przyszłą infrastrukturą wodorową dla lotnictwa, a także zaawansowaną produkcją i elektryfikacją.