Transgraniczny handel elektroniczny stał się ważnym motorem szybko rozwijającej się współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Afryką.
Poprzez transgraniczne platformy handlu elektronicznego kawa z Etiopii, sos chili z Rwandy, czarna herbata z Kenii, czekolada z Ghany, orzechy nerkowca z Tanzanii itp. znalazły łatwy sposób na dotarcie do chińskich konsumentów.
Z kolei chińskie transgraniczne platformy handlu elektronicznego, takie jak Kilimall, Alibaba.com, Kikuu i Shein, weszły na rynek afrykański.
Kilimall, platforma handlu elektronicznego założona w Kenii w 2014 r., której większość łańcucha dostaw znajduje się w Chinach, uruchomiła transakcje e-commerce, płatności mobilne i transgraniczne usługi logistyczne dla ponad 10 milionów afrykańskich użytkowników, głównie z Kenii, Ugandy i Nigerii i stworzyła ponad 10 000 miejsc pracy.
Transgraniczne platformy handlu elektronicznego mogą pomóc przedsiębiorstwom dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, przy zmniejszonych kosztach logistyki, skróceniu cykli zaopatrzenia i sprzedaży oraz wyższej wydajności produkcyjnej i operacyjnej, powiedział Xu Ci, dyrektor generalny firmy Changsha Wuxian Xingkong, zauważając że firma otrzymała dodatkowe zamówienia od południowoafrykańskich klientów na panele fotowoltaiczne na Alibaba.com, internetowym rynku B2B dla globalnych hurtowników należących do chińskiego giganta handlu elektronicznego Alibaba Group.