Transgraniczny handel elektroniczny jest silnym impulsem do wysokiej jakości rozwoju chińskiego handlu zagranicznego, ze względu na jego szybki rozwój i duży potencjał rynkowy.
W pierwszym półroczu b.r. transgraniczny e-commerce utrzymywał solidne tempo, co skutecznie sprzyjało stabilizacji skali i optymalizacji struktury handlu zagranicznego kraju.
Analitycy twierdzą, że transgraniczny handel elektroniczny będzie miał jeszcze lepsze perspektywy rozwoju dzięki wysiłkom przedsiębiorstw handlowych i pomocy politycznej.
Dane celne pokazują, że import i eksport transgranicznego handlu elektronicznego w Chinach osiągnął w 2022 roku 2,1 biliona juanów (około 30 miliardów dolarów amerykańskich), co oznacza wzrost o 7,1 procent rok do roku i stanowi 4,9 procent całkowitego handlu towarami.
W pierwszej połowie tego roku handel zagraniczny Chin wykazał się dużą odpornością, przekraczając 20 bilionów juanów (około 2,78 biliona dolarów amerykańskich). W tym samym okresie import i eksport chińskiego transgranicznego handlu elektronicznego wyniósł 1,1 biliona juanów, co oznacza wzrost o 16 procent rok do roku. Eksport wyniósł 821 miliardów juanów, co oznacza wzrost o 19,9 procent, podczas gdy import wyniósł 276 miliardów juanów, co oznacza wzrost o 5,7 procent.
„Nieustannie odkrywamy nowe rynki i kanały”, powiedział Wang Yongyu, dyrektor sprzedaży Jiangsu Huajia Silk Corp., Ltd, firmy z siedzibą w dystrykcie Wujiang w Suzhou w prowincji Jiangsu.
„W celu optymalizacji zamówień, do analizy popytu rynkowego wykorzystaliśmy duże zbiory danych”, powiedział Wang, zauważając, że firma rozpoczęła eksportową działalność transgraniczną e-commerce B2B w sierpniu ubiegłego roku, a całkowity eksport firmy za pośrednictwem transgranicznego handlu elektronicznego w pierwszej połowie roku przekroczył już 20 milionów juanów.
Dzięki rozwojowi transgranicznego handlu elektronicznego w dystrykcie Wujiang, gdzie obecnie zarejestrowanych jest około 160 przedsiębiorstw e-commerce, coraz więcej produktów z jedwabiu trafia na zagraniczne rynki.
Statystyki Wujiang Customs pokazują, że w pierwszej połowie tego roku eksport produktów jedwabnych z Wujiang osiągnął 234 miliony juanów, co oznacza wzrost o 56,4 procent rok do roku.
Dane Ministerstwa Handlu (MOC) pokazują, że udział handlu za pośrednictwem transgranicznego handlu elektronicznego w całkowitym handlu zagranicznym kraju wzrósł z mniej niż 1 procent pięć lat temu do około 5 procent obecnie.
„Transgraniczny handel elektroniczny zmienia się z nowego formatu biznesowego w nową normę handlu zagranicznego”, twierdzi Zhao Ping, przewodniczący Rady ds. Promocji Handlu Międzynarodowego (CCPIT) Akademii Chińskiej.
Ważnymi kanałami i motorami wzrostu dla transgranicznych przedsiębiorstw handlu elektronicznego stały się magazyny zagraniczne, ze względu na zalety elastycznego zarządzania, takie jak wczesne magazynowanie, transport masowy oraz możliwość lokalnego zwrotu i wymiany. Teraz, gdy zagraniczni konsumenci złożą zamówienia na platformie, firmy mogą wysyłać towary bezpośrednio z lokalnych magazynów, aby zapewnić lepsze wrażenia z zakupów i pomóc poprawić reputację i popularność.
Dzięki takim zabiegom politycznym, jak zintegrowane strefy pilotażowe, ekosystem transgranicznego handlu elektronicznego w Chinach stale się poprawia. Dane pokazują, że w Chinach istnieje już ponad 100 000 transgranicznych podmiotów handlu elektronicznego, ponad 200 000 witryn handlu elektronicznego i około 690 transgranicznych parków przemysłowych e-commerce w zintegrowanych strefach pilotażowych, które podpisały dwustronne memoranda o współpracy w zakresie handlu elektronicznego z 29 państwami.
Stopniowo wprowadzane są również inne środki wsparcia.