Od eksportu produktów, przez zakładanie fabryk, po dokonywanie inwestycji za granicą, chińskie firmy motoryzacyjne rozszerzają swoją globalną ekspansję.
Traktując tendencję wzrostową w zakresie pojazdów elektrycznych (NEV) jako ważną szansę, firmy samochodowe w Chinach starają się rozwijać konkurencyjność w przemyśle samochodowym.
Dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów pokazują, że całkowity chiński eksport pojazdów wzrósł w lipcu o 35,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, do 392 000 sztuk, w tym 101 000 pojazdów NEV, co oznacza wzrost o 87 procent rok do roku.
Od stycznia do lipca całkowity eksport pojazdów osiągnął imponujący poziom 2,53 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 67,9 procent rok do roku. Eksport NEV odnotował 1,5-krotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, osiągając 636 000 sztuk.
„Chińskie pojazdy NEV są eksportowane głównie na rynki Europy Zachodniej i Azji Południowo-Wschodniej. W tym roku obserwujemy silny wzrost eksportu do krajów Azji Południowo-Wschodniej, takich jak Tajlandia” – powiedział Cui Dongshu, sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku chińscy producenci samochodów wyeksportowali do Tajlandii łącznie 69 129 pojazdów, z czego 66 321 to „elektryki”.
Wśród pojazdów elektrycznych BYD Atto 3 przez pięć miesięcy z rzędu był bestsellerem w Tajlandii, osiągając sprzedaż 11 167 egzemplarzy w pierwszej połowie tego roku, co stanowiło 35 procent udziału w rynku.
3 lipca 2023 roku na rynku tajskim zadebiutował pojazd elektryczny Wuling Air, ciesząc się dużym zainteresowaniem w segmencie minisamochodów. W 2022 r. firma Great Wall Motors (GWM) sprzedała w Tajlandii prawie 12 000 pojazdów.
Szybko rozwijający się chiński przemysł NEV służy nie tylko jako motor wzrostu międzynarodowej ekspansji krajowych producentów samochodów, ale odgrywa kluczową rolę we wspieraniu wielopoziomowej współpracy i ekologicznego rozwoju wśród krajów i regionów Pasa i Szlaku.
Chińskie przedsiębiorstwa NEV stopniowo przyjmują strategie lokalizacyjne, które obejmują zakładanie lokalnych fabryk, pozyskiwanie komponentów i lokalną sprzedaż produktów, kładąc solidne podstawy pod współpracę między Chinami a członkami ASEAN.