W niedzielę w Xi’an, stolicy prowincji Shaanxi w północno-zachodnich Chinach, zakończyło się trzydniowe Euro-Azjatyckie Forum Ekonomiczne 2023.
Podczas wydarzenia Nikołaj Pomoszcznikow, szef subregionalnego biura ds. Azji Północnej i Środkowej Komisji Gospodarczo-Społecznej ds. Azji i Pacyfiku Organizacji Narodów Zjednoczonych powiedział, że Azja Środkowa ma ogromny potencjał w zakresie energii odnawialnej, w tym energii słonecznej, energetyki wiatrowej i wodnej, a forum stanowi bardzo dobrą okazję do współpracy z Chinami. Podczas gdy rozwój ekologiczny staje się globalnym konsensusem, coraz więcej chińskich przedsiębiorstw staje się fundamentalną siłą w budowie zielonego Pasa i Szlaku (BRI).
Xi’an, będące także punktem wyjścia starożytnego Jedwabnego Szlaku, było świadkiem ekologicznego rozwoju dzięki wymianie handlowej między Chinami a partnerami w ramach BRI.
Pod koniec kwietnia tego roku miasto uruchomiło pierwszy pociąg towarowy łączący Chiny z Europą, do eksportu pojazdów elektrycznych (NEV). Dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów pokazują, że od stycznia do sierpnia 2023 r. Chiny wyeksportowały 727 000 pojazdów NEV, co stanowi 1,1-krotny wzrost rok do roku.
W zeszłym miesiącu pociąg załadowany modułami fotowoltaicznymi (PV) opuścił Xi’an i udał się do Taszkentu w Uzbekistanie. Moduły te będą służyć 1-gigawatowemu projektowi fotowoltaicznemu w Uzbekistanie, który będzie wytwarzał 2,4 miliarda kWh czystej energii rocznie, pomagając zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 2,4 miliona ton.
Li Wenxue, szef giganta technologii słonecznej LONGi Green Energy Technology Co., Ltd. powiedział, że firma dostarczyła jedną trzecią kluczowego sprzętu do projektów fotowoltaicznych w pięciu krajach Azji Środkowej, podczas gdy liczba partnerów chińsko-europejskich i liczba pociągów towarowych wykorzystywanych w eksporcie modułów fotowoltaicznych firmy przekroczyła 100, a kraje docelowe obejmują Holandię, Niemcy i Belgię.
Chiny podpisały protokół ustaleń z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska w sprawie budowy zielonego Pasa i Szlaku, ustanowiły Partnerstwo Energetyczne z 32 krajami oraz przeszkoliły 3000 osób z ponad 120 krajów w ramach wysłanników Zielonego Jedwabnego Szlaku.
Shi Yubo, przewodniczący Chińskiego Towarzystwa Badań nad Energią powiedział, że promowanie wysokiej jakości rozwoju współpracy energetycznej w ramach Pasa i Szlaku oraz budowanie ekologicznej przyszłości energetycznej przynoszą korzyści, pomagając stawić czoła globalnej zmianie klimatu oraz promować ekologiczne i niskoemisyjne technologie rozwoju wśród partnerów Pasa i Szlaku.