Tajskie kokosy, słynące z bogatego i słodkiego smaku, są bardzo popularne na rynku chińskim i szeroko stosowane w różnych produktach spożywczych i napojach, takich jak ciasta, kawa i hot pot. Szczególny boom na te owoce w Chinach obserwujemy po wdrożeniu umowy o regionalnym kompleksowym partnerstwie gospodarczym (RCEP).
RCEP, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., obejmuje 15 krajów regionu Azji i Pacyfiku, w tym 10 państw członkowskich ASEAN i ich pięciu partnerów handlowych, czyli Chiny, Japonię, Republikę Korei, Australię i Nową Zelandię.
Dwa lata później wiele tajskich gałęzi przemysłu, takich jak rolnictwo, tekstylia i motoryzacja, skorzystało z RCEP. Obniżki ceł pobudziły wzrost handlu i inwestycji w krajach członkowskich RCEP. W 2022 r. wymiana handlowa Tajlandii z innymi członkami RCEP wzrosła o 7,11 proc. rok do roku, do 300 miliardów dolarów.
Umowa pobudziła także współpracę handlową między Chinami a Tajlandią. Według Hana Zhiqianga, ambasadora Chin w Tajlandii, w ciągu 10 miesięcy 2023 roku dwustronna wymiana handlowa między obydwoma krajami sięgnęła 105,1 miliarda dolarów. Chiny pozostały największym partnerem handlowym Tajlandii jedenasty rok z rzędu i największym rynkiem eksportu produktów rolnych, z czego same owoce tropikalne osiągnęły wartość 5,8 miliarda dolarów, co stanowi 90 procent tajlandzkiego eksportu owoców.
Han powiedział, że tajski durian przekształcił się z owocu niszowego w produkt „z najwyższej półki” na chińskim rynku. Chińscy konsumenci preferują tajskie owoce, a chiński rząd wspiera tajski eksport produktów rolnych do Chin.
Dzięki Inicjatywie Pasa i Szlaku (BRI) oraz RCEP przyjęto bardziej zróżnicowane rodzaje handlu i transportu, a na chiński rynek trafiło więcej tajskich towarów po korzystnych cenach.
Transport świeżych durianów z Tajlandii do gminy Chongqing w południowo-zachodnich Chinach, w ramach flagowego projektu BRI, kolei chińsko-laosskiej, zajmuje tylko cztery dni. To ogromna poprawa w porównaniu do poprzednich tras lądowo-morskich, które zajmowały od 8 do 10 dni.
„Towary, które wcześniej można było kupić jedynie podczas wycieczki do Tajlandii, są teraz dostępne w lokalnych supermarketach w szerokiej gamie” – powiedziała Huang Ying, mieszkanka Nanning, dodając, że ma w domu wiele tajskich produktów, od ryżu i przypraw po tkaniny i pościel oraz produkty do codziennej pielęgnacji i ochrony przeciwsłonecznej.
Porozumienie RCEP wzmocniło także łańcuchy przemysłowe Chin i Tajlandii, zapewniając przedsiębiorstwom nowe możliwości.
Maszyny budowlane wyprodukowane przez Guangxi Mesda Group Co., Ltd. weszły w ostatnich latach na rynki krajów ASEAN, takich jak Tajlandia i zostały ciepło przyjęte przez lokalnych klientów.
Huang Kanghua, prezes firmy, powiedział, że kraje ASEAN mają duże zapotrzebowanie na zaawansowane technologie i produkty z Chin. „Jesteśmy pełni zaufania do rynku ASEAN” – powiedział Huang.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku chińskie przedsiębiorstwa złożyły wnioski o dofinansowanie 264 projektów inwestycyjnych w Tajlandii, co oznacza wzrost o 196,6 proc. rok do roku, przy łącznej wartości inwestycji wynoszącej 97,46 mld bahtów (około 2,8 miliarda dolarów amerykańskich), co oznacza wzrost o 116,5 proc. rok do roku.
Kirida Bhaopichitr, dyrektor Służby Wywiadu Gospodarczego Tajlandzkiego Instytutu Badań nad Rozwojem stwierdziła, że chińskie inwestycje napędzają rozwój między innymi takich gałęzi przemysłu, jak pojazdy elektryczne.