RCEP zacieśnia więzi handlowe między Chinami a Tajlandią

Tajskie kokosy, słynące z bogatego i słodkiego smaku, są bardzo popularne na rynku chińskim i szeroko stosowane w różnych produktach spożywczych i napojach, takich jak ciasta, kawa i hot pot. Szczególny boom na te owoce w Chinach obserwujemy po wdrożeniu umowy o regionalnym kompleksowym partnerstwie gospodarczym (RCEP).

RCEP, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., obejmuje 15 krajów regionu Azji i Pacyfiku, w tym 10 państw członkowskich ASEAN i ich pięciu partnerów handlowych, czyli Chiny, Japonię, Republikę Korei, Australię i Nową Zelandię.

Dwa lata później wiele tajskich gałęzi przemysłu, takich jak rolnictwo, tekstylia i motoryzacja, skorzystało z RCEP. Obniżki ceł pobudziły wzrost handlu i inwestycji w krajach członkowskich RCEP. W 2022 r. wymiana handlowa Tajlandii z innymi członkami RCEP wzrosła o 7,11 proc. rok do roku, do 300 miliardów dolarów.

Umowa pobudziła także współpracę handlową między Chinami a Tajlandią. Według Hana Zhiqianga, ambasadora Chin w Tajlandii, w ciągu 10 miesięcy 2023 roku dwustronna wymiana handlowa między obydwoma krajami sięgnęła 105,1 miliarda dolarów. Chiny pozostały największym partnerem handlowym Tajlandii jedenasty rok z rzędu i największym rynkiem eksportu produktów rolnych, z czego same owoce tropikalne osiągnęły wartość 5,8 miliarda dolarów, co stanowi 90 procent tajlandzkiego eksportu owoców.

Han powiedział, że tajski durian przekształcił się z owocu niszowego w produkt „z najwyższej półki” na chińskim rynku. Chińscy konsumenci preferują tajskie owoce, a chiński rząd wspiera tajski eksport produktów rolnych do Chin.

Dzięki Inicjatywie Pasa i Szlaku (BRI) oraz RCEP przyjęto bardziej zróżnicowane rodzaje handlu i transportu, a na chiński rynek trafiło więcej tajskich towarów po korzystnych cenach.

Transport świeżych durianów z Tajlandii do gminy Chongqing w południowo-zachodnich Chinach, w ramach flagowego projektu BRI, kolei chińsko-laosskiej, zajmuje tylko cztery dni. To ogromna poprawa w porównaniu do poprzednich tras lądowo-morskich, które zajmowały od 8 do 10 dni.

„Towary, które wcześniej można było kupić jedynie podczas wycieczki do Tajlandii, są teraz dostępne w lokalnych supermarketach w szerokiej gamie” – powiedziała Huang Ying, mieszkanka Nanning, dodając, że ma w domu wiele tajskich produktów, od ryżu i przypraw po tkaniny i pościel oraz produkty do codziennej pielęgnacji i ochrony przeciwsłonecznej.

Porozumienie RCEP wzmocniło także łańcuchy przemysłowe Chin i Tajlandii, zapewniając przedsiębiorstwom nowe możliwości.

Maszyny budowlane wyprodukowane przez Guangxi Mesda Group Co., Ltd. weszły w ostatnich latach na rynki krajów ASEAN, takich jak Tajlandia i zostały ciepło przyjęte przez lokalnych klientów.

Huang Kanghua, prezes firmy, powiedział, że kraje ASEAN mają duże zapotrzebowanie na zaawansowane technologie i produkty z Chin. „Jesteśmy pełni zaufania do rynku ASEAN” – powiedział Huang.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku chińskie przedsiębiorstwa złożyły wnioski o dofinansowanie 264 projektów inwestycyjnych w Tajlandii, co oznacza wzrost o 196,6 proc. rok do roku, przy łącznej wartości inwestycji wynoszącej 97,46 mld bahtów (około 2,8 miliarda dolarów amerykańskich), co oznacza wzrost o 116,5 proc. rok do roku.

Kirida Bhaopichitr, dyrektor Służby Wywiadu Gospodarczego Tajlandzkiego Instytutu Badań nad Rozwojem stwierdziła, że chińskie inwestycje napędzają rozwój między innymi takich gałęzi przemysłu, jak pojazdy elektryczne.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *