Instrument muzyczny sprzed 3000 lat

Guqin jest najstarszym chińskim instrumentem strunowym i jest silnie zakorzeniony w chińskiej tradycji. Jego najdawniejsze formy istniały już około 3000 lat temu.

Pierwsze wzmianki o znanej nam formie instrumentu pochodzą z czasów późnej dynastii Han. Najstarsze zachowane instrumenty guqin pochodzą z okresu dynastii Tang. Był on atrybutem elity inteligencji. Umiejętność gry na guqin była jedną z czterech podstawowych sztuk w chińskim szkolnictwie, do których należały także gra w go, kaligrafia i malarstwo.

Guqin prawdopodobnie jest też najstarszym instrumentem strunowym na świecie, zachowanym do naszych czasów w formie nie zmienionej, co najmniej od 2500 lat. Wraz z upływem czasu instrument i muzyka na nim wykonywana obrosły w symbolikę nadającą sztuce gry na guqín wymiar kosmologiczny i filozoficzny.

Wymiary instrumentu (3′ 6.5″ – chińskie stopy i cale) symbolizują 365 dni roku. Górna, wygięta płyta rezonansowa reprezentuje Niebo, podczas gdy dolna – płaska – jest obrazem Ziemi. Struny oznaczają elementy przyrody: Metal, Drewno, Wodę, Ogień i Ziemię (pierwotna pięciostrunowa wersja). Szóstą strunę dodał król Wen, pierwszy z dynastii Zhou, w żałobie po stracie syna Bo Yikao. Struna ta ma brzmieć smutnie. Drugi król z tej dynastii, Wu, dodał siódmą strunę, by zagrzać swoich żołnierzy do walki. Brzmienie tej struny ma być mocne i zdecydowanie. Na górnej płycie znajduje się także 13 elementów wykonanych z masy perłowej lub złotej folii (w szlachetnych, droższych wersjach instrumentu). Są to określone punkty harmoniczne, wskazujące, gdzie należy dociskać strunę (robi się to palcami lewej ręki). Elementy te symbolizują 13 miesięcy kalendarza chińskiego.

Orędownikiem, twórcą i mistrzem guqin jest urodzony w Szanghaju Yang Zhijian, artysta najwyższej klasy krajowej; reprezentatywny spadkobierca niematerialnego dziedzictwa kulturowego Szanghaju „Umiejętności wytwarzania Guqin”; wiceprzewodniczący Szanghajskiego Stowarzyszenia Ochrony Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.

Artysta od wielu lat zajmuje się także renowacją guqin. Odrestaurował on kilka cennych starożytnych instrumentów z dynastii Tang, Song, Yuan i Ming, odzyskując ich dawne, głębokie brzmienie.

Kunszt muzyczny Yanga Zhijiana miała okazję podziwiać polska publiczność Filharmonii Narodowej, gdzie mistrz wystąpił podczas koncertu z okazji Chińskiego Nowego Roku.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *