Etiopia, kraj bez dostępu do morza, silnie uzależniony od importowanych produktów ropopochodnych, położyła w niedzielę kamień węgielny pod budowę linii kolejowej łączącej centralne etiopskie miasto Awash z Republiką Dżibuti.
Linia kolejowa, która ma zostać ukończona w ciągu jednego roku, połączy Etiopię z morzem i będzie przewozić dwa tankowce dziennie, osiągając roczną zdolność dostaw 1,3 miliona ton. W dłuższej perspektywie zdolność przewozowa wzrośnie do sześciu pociągów dziennie.
Za budowę linii kolejowej są odpowiedzialne dwie chińskie firmy: China Railway Group i China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC)
Tadesse Hailemariam, dyrektor generalny Ethiopian Petroleum Supply Enterprise, z uznaniem wypowiedział się na temat chińskiego wykonawcy.
„Chińscy wykonawcy są bardzo wydajni. Opierając się na moim doświadczeniu z dotychczasowej współpracy mogę założyć, że projekt zostanie ukończony przed czasem.
Chińskie firmy stały się głównymi partnerami Etiopii w budownictwie kolejowym.
Kolej Addis Abeba-Dżibuti, jako pierwsza zelektryfikowana kolej transnarodowa w Afryce Wschodniej, będzie świadczyć różne usługi transportowe dla mieszkańców, w tym transport łatwo psujących się towarów, pojazdów, zbóż i nawozów.