Obchody Chińskiego Nowego Roku, który rozpoczyna się 12 lutego, będą bardzo różnić się od tych z lat poprzednich.
Ze względu na rodzinny charakter święta, okres Chińskiego Nowego Roku dotychczas wiązał się z największą okresową migracją ludności na świecie – chunyun. Szacuje się, że w okresie noworocznym Chińczycy odbywali ok. 3 miliardów podróży! Wynikało to przede wszystkim z tego, że większość fabryk znajduje się na wybrzeżu, a pracownicy zakładów często pochodzą z prowincji i interioru.
W tym roku ograniczenia spowodowane pandemią nie pozwolą na tak lubiane przez Chińczyków podróże, które były tradycją noworocznych wakacji i zmuszą do pozostania w domach.
Skorzystać na tym może lokalna gospodarka i sektor zakupów online. Mieszkańcy Państwa Środka zamiast wydać pieniądze na podróże, będą uprzyjemniać sobie czas dobrym jedzeniem z lokalnych restauracji czy zakupami przez Internet.
Od ponad dekady preferencje chińskich konsumentów kierowały się w stronę handlu elektronicznego oraz rozrywki i edukacji online. Jednak epidemia COVID-19 przyspieszyła ten trend i okazała się dobrodziejstwem dla firm, które służą gospodarce.
W 2020 roku sprzedaż internetowa w Chinach wzrosła o 14,8 procent rok do roku, do 9,8 biliona juanów (około 1,52 biliona dolarów amerykańskich) co czyni Chiny przez ósmy rok z rzędu największym rynkiem detalicznym online na świecie.
Pomimo że Nowy Rok rozpoczyna się 12.02, świętowanie rozpocznie się już dzień wcześniej i potrwa do 26 lutego, kiedy przypada Święto Latarni. Oficjalne państwowe obchody trwają od 11 do 17 lutego.