Historyczne porozumienie przynosi korzyści

W ocenie ekspertów historyczne porozumienie między Chinami a UE przynosi korzyści obu stronom.

Luis Castro Henriques, przewodniczący i dyrektor generalny Portugalskiej Agencji Handlu i Inwestycji, w wywiadzie udzielonym Xinhua powiedział, że wejście w życie porozumienia w sprawie oznaczeń geograficznych (GI) między Chinami a Unią Europejską (UE) przynosi korzyści zarówno chińskim, jak i unijnym konsumentom i producentom a także rolnikom.

Jako członek UE, Portugalia „cieszy się wyjątkowymi warunkami klimatycznymi i glebowymi”, co umożliwia „własne techniki uprawy i produkcji”

Porozumienie obejmuje w pierwszej fazie wina z regionów Alentejo, Dao, Douro, Porto oraz tak zwane „Vinhos Verdes” (Zielone Wina) produkowane w Portugalii.

Ponadto, obejmuje odmianę grusz o nazwie „Pera Rocha”, uprawianych wokół Lizbony, stolicy kraju.

„Portugalia jest małym krajem w porównaniu z kontynentalnym wymiarem Chin, dlatego zdecydowała się na produkcję towarów rolno-spożywczych na mniejszą skalę, ale bardzo wyspecjalizowanych i zróżnicowanych pod względem jakości, gdzie poziom popytu ze strony konsumenta końcowego jest wyższy” – powiedział Henriques.

Portugalskie produkty rolno-spożywcze mają wyjątkowe cechy, które zasługują na to, by być znane i doceniane przez chińskich konsumentów – powiedział.

Natomiast chińskie produkty objęte umową z UE odnotują większe uznanie portugalskich konsumentów dla autentyczności i jakości, tym samym handel między Portugalią a Chinami zostanie doceniony.

Bilans handlowy między Portugalią a Chinami, dotyczący produktów rolno-spożywczych i napojów, wzrósł z 180,7 mln euro (210,8 mln dolarów amerykańskich) w 2016 r. do 210,2 mln euro (252,2 mln dolarów) w 2020 r.

Z kolei eksport portugalskich produktów rolno-spożywczych do Chin wzrósł o 38,8 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat, do czego przyczyniło się wejście w życie protokołu sanitarnego między chińskimi i portugalskimi służbami celnymi.

Chiński rynek wykazuje większy apetyt na portugalskie wino, zarówno czerwone, białe jak i wzmacniane, a także piwo i alkohole wysokoprocentowe, takie jak gin, wiśniówka i likier – powiedział.

Również inne portugalskie produkty, takie jak homar, kraby, wiele produktów mlecznych, oliwy z oliwek, kawy, czekolady, soki owocowe i tradycyjne słodycze, są bardzo dobrze przyjmowane w Chinach

Mamy nadzieję, że rynek chiński w coraz większym stopniu będzie tradycyjnym rynkiem zbytu dla portugalskich produktów rolno-spożywczych, ponieważ chińscy konsumenci poszukują produktów wyższej jakości, a my wierzymy, że oferta portugalska ma wszelkie możliwości rozwoju na tym rynku – powiedział przewodniczący.

Jeśli chodzi o perspektywy handlowe, jakie otwiera ta umowa, Henriques dodał, że portugalskie firmy, które komercjalizują produkty z oznaczeniami geograficznymi, będą mogły z większą pewnością siebie patrzeć na chiński rynek.

Dzieje się tak, ponieważ będą one chronione przez właściwe władze lokalne, przed ewentualnymi wykroczeniami w zakresie własności intelektualnej i uzurpacji marki. Będą również korzystać z większej rozpoznawalności swoich produktów i wizerunku, co z pewnością przyczyni się do wzrostu handlu między UE a Chinami – powiedział.

Porozumienie między Chinami a UE w sprawie oznaczeń geograficznych weszło w życie 1 marca.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *