Media wiążą boom turystyczny z trwającą kampanią masowych szczepień i sukcesem Chin w powstrzymywaniu rozprzestrzeniania się pandemii.
Według danych opublikowanych przez China State Railway Group Co., Ltd. w pierwszy dzień tegorocznych obchodów Międzynarodowego Święta Pracy, liczba podróży kolejowych osiągnęła w Chinach nowy jednodniowy rekord, z prawie 18,83 mln podróżnych. Liczba ta oznacza 9,2-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym dniem z 2019 roku.
W połowie kwietnia chiński dostawca usług turystycznych Trip.com opublikował prognozy dotyczące świąt majowych, z których wynikało, że w wielu obszarach biznesowych odnotowano znaczny wzrost rezerwacji w porównaniu z poziomami sprzed pandemii.
Według danych Trip.com, do 14 kwietnia br. liczba rezerwacji lotów wakacyjnych była o 23 procent wyższa niż w tym samym okresie 2019 roku, rezerwacje hotelowe wzrosły o 43 procent, zakup biletów do atrakcji zwiększył się o 114 procent, a wypożyczalnie samochodów odnotowały wzrost aż o 126 procent.
Fang Zexi, analityk z Trip.com, cytując South China Morning Post przewidywał, że skuteczna kontrola pandemii i przychylne nastawienie władz wyzwoli entuzjazm podróżnych, a tym samym gwałtowny wzrost popytu turystycznego.
Bloomberg News w raporcie z zeszłego tygodnia stwierdził, że z okazji Święta Pracy bilety na wszystko, od lotów krajowych po parki rozrywki, szybko się wyprzedają, a proces ożywienia po pandemii COVID-19 nabiera tempa.
Według South China Morning Post chińskie święto majowe będzie bodźcem dla lokalnych gospodarek, które zostały mocno dotknięte kryzysem pandemicznym.
Z kolei w raporcie Reutersa czytamy, że gdy „rekordowa fala chińskich turystów” wyruszy na majówkę, nada chińskiej gospodarce potężny krótkoterminowy impuls. Jest to jaskrawe przeciwieństwo do reszty świata, gdzie wiele krajów wciąż walczy o opanowanie wirusa, a o otwieraniu podróży krajowych czy nawet międzynarodowych może tylko marzyć – dodano w raporcie.
Tymczasowy wzrost cen usług turystycznych i spodziewane korki skłoniły wiele osób do pozostania w domu, choć nie oznacza to, że nie wydają pieniędzy. Jak pokazały dane o wypłatach konsumenckich w czasie rzeczywistym z China UnionPay, Alipay i Tencent Pay, przez pierwsze 24 godziny świętowania konsumenci wydali ponad 2,67 miliarda USD.
Według chińskiego State Post Bureau, krajowy przemysł pocztowy dostarczył w sobotę ponad 260 milionów paczek, co stanowi prawie 30-procentowy wzrost rok do roku, odzwierciedlając pozytywną dynamikę chińskiego ożywienia gospodarczego.