Alkohol inny niż wszystkie. Sekrety baijiu

Starożytny proces produkcyjny, w połączeniu z nowoczesnymi technikami i produkcją w unikalnym naturalnym środowisku ekologicznym, owocuje najwyższej jakości warzonym spirytusem. W takich właśnie warunkach rodzi się baijiu.

Biały likier

Słowo baijiu oznacza „biały likier”, a zwrot ten jest odpowiednio szerokim opisem napoju, który różni się smakiem i mocą w zależności od miejsca, w którym został wyprodukowany.

Dzięki specjalnej mieszance różnych zbóż: prosa, kukurydzy, kleistego ryżu, pszenicy i ryżu długoziarnistego, trunek zyskuje silny, aromatyczny, bardzo charakterystyczny i trwały smak.

Jego bazą jest zacier z fermentowanego sorga, który poddaje się 8 krotnej destylacji. Sam proces destylacji trwa około miesiąca, a jego rezultat trafia do porcelanowych kadzi, w których leżakuje przez lata. I jak w przypadku innych słynnych mocnych alkoholi to czas leżakowania determinuje klasyfikację i cenę baijiu.

Likier jest wytwarzany zgodnie z tradycyjnym procesem produkcji, od procesu fermentacji w wiekowych piwnicach i wieloletniego warzenia, po ostateczne odpowiednie mieszanie.

Starożytny trunek

Najstarsze ślady produkcji alkoholu pochodzą z glinianych garnków z około 7 000-58 000 lat p.n.e., odkrytych w prowincji Henan w północno-wschodnich Chinach.

Współczesna historia baijiu powróciła tuż po II wojnie światowej, kiedy Komunistyczna Partia Chin znacjonalizowała przemysł alkoholowy. Wtedy Zhou Enlai, pierwszy premier Chińskiej Republiki Ludowej nazwał baijiu z gorzelni Kweichow Moutai oficjalnym baijiu rządu. Trunek ten był serwowany na państwowych kolacjach od lat 50. XX wieku. Prezydent Nixon, podczas historycznej wizyty w Chinach w 1972 roku był częstowany baijiu Moutai, a dwa lata później jego sekretarz stanu, Henry Kissinger powiedział chińskiemu dyplomacie: „Myślę, że jeśli wypijemy wystarczająco dużo Moutai, możemy rozwiązać wszystko”.

W Chinach wódka ta uważana jest za jeden ze skarbów narodowych. Wzmianki na temat baijiu pojawiające się w literaturze chińskiej na przestrzeni wieków są niezliczone i w pełni ilustrują głęboki związek tego rodzaju alkoholu z chińską cywilizacją i tamtejszym duchem narodowym. Jest również istotnym i ważnym elementem komunikacji, etykiety i konsumpcji w Chinach. Kultura chińska, nierozerwalnie związana z tym trunkiem, wytworzyła wokół niego wiele interesujących zwyczajów i praktyk.

Największy, aż 45 procentowy udział w produkcji białego likieru w Chinach ma firma Wuliangye Yibin Company Limited.

Nazwa „Wuliangye” oznacza „przejście esencji pięciu ziaren” („wu” to w języku chińskim numer pięć.) Produkowane przez Wuliangye baijiu ma niepowtarzalny smak, któremu przypisuje się łączność z pięcioma najwyższymi w kulturze chińskiej cnotami: dobrocią, prawością, uprzejmością, mądrością i zaufaniem.

Grupa Wuliangye Company, znana również jako „Król chińskiego przemysłu alkoholowego”, znajduje się na brzegu rzeki Minjiang, na północ od miasta Yibin, w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach.

Odkąd firma otrzymała złoto na Międzynarodowej Wystawie w Panamie w 1915 roku, do dziś łącznie zdobyła ponad 100 międzynarodowych nagród.

Najwyższa jakość jest doceniana przez konsumentów, a wyjątkowy smak produktów od Wuliangye cieszy się rosnącą popularnością. W pierwszej połowie tego roku firma odnotowała wzrost zysku netto o 21,6 procent rok do roku, osiągając 13,2 miliarda juanów (około 2 miliardów dolarów amerykańskich).

W ciągu sześciu miesięcy przychód Wuliangye wzrósł o 36,8 miliarda juanów, o 19,45 procent w stosunku do ubiegłego roku.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *