Pogoń za niską emisją dwutlenku węgla zasila nową branżę pojazdów energetycznych

Chiny to największy światowy rynek motoryzacyjny, a krajowa strategia niskoemisyjności dodatkowo nakręca rozwój nowego przemysłu pojazdów energetycznych (NEV).

„Branża NEV to integracja technologii informacyjnej i systemu produkcyjnego”, powiedział Chen Shihua, zastępca sekretarza generalnego Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM).

„Reprezentując trend rozwoju przemysłowego, rozwijający się przemysł NEV jest również jednym z kluczowych motorów wzrostu gospodarczego kraju” – dodał Chen.

Dzięki rosnącej świadomości społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i proekologicznej strategii rządu, Chiny odnotowują rosnący entuzjazm rynku dla ekologicznych pojazdów NEV.

Nowa faza rozwoju

Chiński przemysł NEV wszedł w nową fazę rozwoju dzięki jasnym sygnałom politycznym dotyczącym niskoemisyjności i wieloletnim wysiłkom w tym sektorze.

Branża odnotowała znaczny wzrost poziomu technicznego i konkurencyjności przedsiębiorstw, o czym świadczą kluczowe wskaźniki, takie jak wielkość produkcji i sprzedaży oraz liczba pojazdów NEV.

Wielkość NEV osiągnęła pod koniec maja 5,8 miliona sztuk, co stanowi około połowy globalnej całości, jak wynika z danych CAAM.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedaż NEV w Chinach osiągnęła 950 000 sztuk, co sanowi 2,2 razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Eksperci przewidują, że tempo wzrostu produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych pięciu lat utrzyma się na poziomie powyżej 40 procent.

Ekologiczne wyzwanie

Zużycie paliwa i emisje z tradycyjnych samochodów napędzanych paliwem to trudne wyzwania dla rozwoju niskoemisyjnego.

Dlatego sektor NEV może pomóc Chinom osiągnąć szczyt emisji dwutlenku węgla przed 2030 r. i neutralność emisyjną przed 2060 r.

W listopadzie ubiegłego roku Chiny przedstawiły plan rozwoju swojej branży NEV na lata 2021-2035, który ma na celu przyspieszenie transformacji kraju w potęgę motoryzacyjną.

Oczekuje się, że udział pojazdów NEV w sprzedaży nowych pojazdów wzrośnie do 20 procent do 2025 r., a do roku 2035 samochody używane w transporcie publicznym zostaną całkowicie zelektryfikowane.

Nowa energia – nowe autostrady

Rosnący wskaźnik penetracji NEV przyniesie ewidentne zmiany na chińskim rynku motoryzacyjnym. Równocześnie, dynamicznie rozwijająca się infrastruktura, a także ulepszone polityki wspierające, regulacje i system norm, będą wspólnie napędzać rozwój tego sektora.

Według danych CAAM, do kwietnia w całym kraju zbudowano 65 000 stacji ładowania i 644 stacje wymiany energii, obejmujących 176 miast i ponad 50 000 km autostrad.

Firma State Grid Corporation of China (SGCC) zainwestowała 27,4 mld juanów (około 4,2 mld USD) w budowę infrastruktury sieci szybkiego ładowania na autostradach, która dociera do obszarów miejskich i wiejskich w całym kraju.

Wsparcie polityczne i postęp w zakresie innowacji technicznych ułatwiły szybki rozwój branży NEV. Jednak według Xin Guobin, wiceministra przemysłu i technologii informacyjnych (MIIT), kraj wciąż pozostaje w tyle pod względem zdolności do innowacji w zakresie podstawowych technologii i budowy infrastruktury.

Aby rozwiązać te problemy MIIT będzie dalej wspierać prace nad jakością NEV i promować integrację takich technologii, jak między innymi elektryfikacja pojazdów i inteligentna sieć.

MIIT poprawi również usługi ładowania i parkowania NEV i elektryfikację systemu transportu publicznego.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *