China-Laos Railway, zielona kolej

Kiedy pięć lat temu rozpoczynały się prace nad linią kolejową Chiny – Laos, można było obawiać się o środowisko naturalne wzdłuż całej trasy. Bujna zieleń, różnorodna roślinność i przyroda były zagrożone robotami ziemnymi.

Jednak podczas wstępnych badań, Huang Daiwen, główny inżynier oddziału China Railway No.2 Engineering Group (CREC-2) na China-Laos Railway w Laosie, zachwycony pięknem krajobrazu, postanowił zrobić wszystko, co w jego mocy, aby projekt transgraniczny miał jak najmniejszy wpływ na środowisko. Dziś, dzięki jego staraniom, naruszona pracami człowieka przyroda powróciła do swojego pierwotnego stanu.

Już na samym początku projektu zespół Huanga miał trudności z wybudowaniem tymczasowej drogi dojazdowej do placu budowy Stacji Północnej Vientiane, ze względu na stanowczą decyzję Huanga o ominięciu fragmentu pierwotnego lasu.

Przebywając w obcym kraju Huang w dużym stopniu polegał na radach miejscowej ludności. Ren Lijuan, jeden z tłumaczy zespołu, który odwiedził lokalne społeczności, przywiózł lokalne sadzonki i pokazał zespołowi technicznemu, jak je przesadzać. W rezultacie Huang poprosił go oraz miejscową kobietę o imieniu Kaikeo, o utworzenie „zespołu kwiatowego”, który skupiłby się nie tylko na technicznych aspektach rewitalizacji przestrzeni przy torach, ale także na estetyce.

„Kwiaty przeszczepione przez Kaikeo przerosły wszystkie inne. Ma wspaniały talent, ale także bardziej profesjonalną technikę. Wiele się od niej nauczyliśmy i oddelegowaliśmy ją do szkolenia zarówno laotańskiego, jak i chińskiego personelu. Wykonała świetną robotę” – powiedział kierownik projektu Gong Pingchang.

Od rozpoczęcia prac w 2016 roku ochrona środowiska i prace inżynieryjne idą w parze. Nie są to procesy jednorazowe lub sekwencyjne, ale jedna ujednolicona procedura projektowania, budowy i renowacji, powiedział Xiao Qianwen, dyrektor wykonawczy Laos-China Railway Co., Ltd.

Przy budowie piątego odcinka z siedzibą w Vang Vieng, miejscowości turystycznej, ważna była ochrona nie tylko kwiatów i drzew, ale całego lokalnego przemysłu turystycznego.

Na szóstym odcinku linii kolejowej w stolicy Vientiane inżynierowie dobrze wykorzystali doświadczenia zdobyte przy budowie linii między Hangzhou a Huangshan, dwoma najważniejszymi chińskimi miastami turystycznymi. Każda stacja została zaprojektowana z dużą ilością miejsca na wszelkiego rodzaju roślinność, aby zapewnić harmonię między zazielenieniem nowego budynku a lokalną scenerią.

„Chińskie standardy to normy ekologiczne. Projekt taki jak China-Laos Railway musi minimalizować zakłócenia życia ludzi na trasie, zwłaszcza szkół i placówek medycznych. Ciężko pracowaliśmy, aby zdobyć uznanie lokalnych ludzi i rządów, i jesteśmy bardzo dumni z tego, co wspólnie osiągnęliśmy” – powiedział Xiao.

Linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku w grudniu 2021 r., jest projektem synergii między chińską Inicjatywą Pasa i Szlaku a strategią Laosu, mającą na celu przekształcenie się z kraju śródlądowego w węzeł lądowy.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *