Chińska branża pojazdów elektrycznych, dzięki konkurencyjnym cenom, zaawansowanej technologii i funkcjom bezpieczeństwa, zyskuje na popularności w Europie.
Marki takie jak BYD, NIO, Xpeng, Hongqi i Lynk & Co coraz częściej pojawiają się na targach motoryzacyjnych, w salonach i na drogach. Według firmy konsultingowej Inovev zajmującej się motoryzacją, 8 procent nowych pojazdów elektrycznych sprzedanych w Europie w tym roku pochodziło z Chin, w porównaniu z 6 procent w 2022 roku i 4 procent w 2021 roku.
Na tegorocznych Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) w Monachium w Niemczech ponad 70 chińskich producentów i dostawców samochodów zaprezentowało swoje produkty i usługi.
Pojazdy elektryczne produkowane w Chinach zyskują na popularności w Europie nie tylko ze względu na bardzo konkurencyjne ceny.
„Chińskie firmy samochodowe stały się globalnymi firmami samochodowymi” – powiedział Eric Louwman, prezes grupy dystrybutorów samochodów Louwman, podkreślając jakość i zaawansowaną technologię chińskich marek.
Grupa Louwman rozpoczęła współpracę z BYD w październiku 2022 roku, otwierając salon sprzedaży BYD w Holandii. Jako drugi co do wielkości producent pojazdów elektrycznych na świecie, BYD posiada obecnie ponad 140 sklepów w Europie.
Wraz z BYD chińskie marki pojazdów elektrycznych, takie jak NIO, Chery, Great Wall Motors i Lynk & Co, otrzymały pięć gwiazdek w zakresie bezpieczeństwa od Europejskiego Programu Oceny Nowych Samochodów – niezależnego instytutu, który opracował system pięciu gwiazdek, aby zapewnić konsumentom wgląd w poziom bezpieczeństwa nowych samochodów w ostatnich latach.
Aby pozyskać konsumentów w Europie, chińskie marki pojazdów elektrycznych kładą także szczególny nacisk na innowacje w technologii akumulatorów.
W ciągu około trzech minut stacje wymiany zasilania NIO umożliwiają pojazdom przejście na świeży, w pełni naładowany pakiet akumulatorów. Stacja może wykonać 312 wymian dziennie. NIO uruchomiło 20 takich stacji w całej Europie i rozbudowuje tę sieć.
Chińscy producenci samochodów również przyspieszają badania i rozwój oprogramowania samochodowego. Pomoże to chińskim pojazdom elektrycznym zapoczątkować szybki rozwój na rynku europejskim, powiedział Ferdinand Dudenhoeffer, dyrektor niemieckiego Centrum Badań Motoryzacyjnych (CAR) z siedzibą w Duisburgu.
Wspierane przez solidną sieć przemysłową i ciągłe innowacje technologiczne, chińskie marki pojazdów elektrycznych zdobyły uznanie europejskich konsumentów, dealerów i znawców branży.
W porównaniu z rynkami wschodzącymi Europa może pochwalić się najbardziej uznanymi markami motoryzacyjnymi i lojalnymi klientami. Niemniej jednak japońscy i koreańscy producenci samochodów już wykazali tutaj silną obecność.
Chińskie firmy zajmujące się pojazdami elektrycznymi muszą popracować nad budowaniem rozpoznawalności marki, poszerzaniem kanałów sprzedaży i zdobywaniem zaufania konsumentów w Europie. Eksploracja nowego rynku oznacza także ponoszenie wyższych kosztów, radzenie sobie z różnymi przepisami i eliminowanie różnic kulturowych.