Haft wełniany Mo. Tradycyjna sztuka ludowa Chin

Haft wełniany, znany również jako „mo” (磨) lub „maoxiu” (毛绣) w języku chińskim, to tradycyjna sztuka ludowa w Chinach. Jest to technika zdobienia tkanin za pomocą kolorowych nici wełnianych lub jedwabnych. Haft wełniany jest szczególnie popularny w niektórych regionach Chin, takich jak prowincja Hunan.

Główne cechy chińskiego haftu wełnianego to:

Wykorzystywanie nici wełnianych lub jedwabnych: Haft wełniany wykorzystuje głównie naturalne włókna, takie jak wełna lub jedwab, które są barwione na różne kolory i używane do tworzenia wzorów i motywów na tkaninie.

Bogata symbolika i motywy: Haft wełniany często jest używany do tworzenia wzorów o głębokiej symbolice kulturowej i historycznej. Motywy te mogą odnosić się do tradycji, mitologii, natury, zwierząt czy życia wiejskiego.

Ręczna praca: Tradycyjnie haft wełniany jest wykonywany ręcznie przez wykwalifikowanych rzemieślników. Każdy element jest starannie ręcznie wyhaftowany na tkaninie.

Zastosowanie: Haft wełniany jest często stosowany do tworzenia ozdób, takich jak obrazy, poduszki, dywany, ubrania i inne tekstylia.

Wartość kulturowa: Haft wełniany ma duże znaczenie kulturowe i historyczne w Chinach. Jest często przekazywany z pokolenia na pokolenie jako dziedzictwo kulturowe i jest ceniony za swoją estetykę i precyzję wykonania.

Haft wełniany „mo” to jedna z wielu tradycyjnych chińskich technik rzemieślniczych, które odzwierciedlają bogatą kulturę i historię kraju.

Haft, będący formą tradycyjnej sztuki ludowej o długiej historii, stanowi niematerialne dziedzictwo kulturowe w hrabstwie Linshu w mieście Linyi, w prowincji Shandong we wschodnich Chinach. Obecnie zyskuje coraz większą popularność na całym świecie.

Mo Zongrong, spadkobierczyni haftu wełnianego w piątym pokoleniu, dorastała pod wpływem starszego pokolenia hafciarzy. Ona również zainteresowała się tą techniką i już we wczesnym dzieciństwie nabyła umiejętności haftowania.

Po latach ciężkiej pracy Mo Zongrong poczyniła ogromne postępy w dziedzinie haftu wełnianego. Odegrała rolę w dalszym rozwijaniu technik i zastosowaniu emboirderii na szerszą skalę, od torebek i wkładek do obrazów postaci i pejzaży, kaligrafii mistrzów, komiksów i obrazów olejnych. Niektóre z jej prac stały się stałymi zbiorami Muzeum Sztuki Niematerialnego Dziedzictwa Linyi i Galerii Sztuki Uniwersytetu Linyi.

W międzyczasie Mo Zongrong założył firmę Linshu Zongrong Handicrafts Co., Ltd., która przyjmuje model biznesowy „firma + e-commerce + rolnicy”. Firma pomogła ponad 4000 kobietom i osobom niepełnosprawnym z sąsiedniego obszaru żyć lepiej, podejmując pracę w hafcie.

Obecnie wełniane produkty hafciarskie Mo zostały sprzedane do ponad 20 krajów i regionów, takich jak Stany Zjednoczone, Japonia i Włochy, a roczna wielkość sprzedaży przekracza 500 000 sztuk.


Belt and Road Portal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *