W Pekinie zakończyła się Światowa Konferencja Inteligentnych Pojazdów 2023, ceniona platforma prezentująca postępy w dziedzinie autonomicznych i nowych pojazdów energetycznych.
Terminem „samochody połączone” (ang. connected cars) określa się pojazdy, które dzięki łączności z Internetem i wykorzystaniu technologii chmurowej gromadzą, analizują i korelują dane o aucie i ruchu ulicznym.
Dane z samochodów połączonych znajdują zastosowanie w optymalizacji ruchu miejskiego i rozwoju inteligentnych miast. Informacje o korkach lub o warunkach pogodowych, przesyłane automatycznie przez samochody, optymalizują ruch i zapewniają szybsze oraz wygodniejsze przemieszczanie na obszarach miejskich.
Elektryfikacja, inteligencja i łączność zmieniają kształt przemysłu motoryzacyjnego, a inteligentne pojazdy połączone z siecią stają się kluczowym obszarem globalnych innowacji opartych na współpracy. Był to szeroko omawiany temat na WICVC, gromadzącym liderów branży zarówno z wyższego, jak i dalszego łańcucha branżowego.
W branży panuje powszechne przekonanie, że należy podjąć wysiłki, aby wykorzystać innowacje technologiczne przedsiębiorstw na całym świecie, zacieśnić współpracę między partnerami w łańcuchu dostaw i promować współpracę w całej branży w zakresie badań, rozwoju technologii, synergii przemysłowej i przyjęcia na rynek.
W miarę jak gospodarka światowa stopniowo odbudowuje się po skutkach pandemii, w technologii motoryzacyjnej coraz większe znaczenie mają akumulatory i produkty elektroniczne – powiedziała podczas wydarzenia Sigrid de Vries, dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Dodała, że innowacyjny projekt prowadzony przez Chiny, dotyczący prób dostępu do rynku i eksploatacji dróg inteligentnych pojazdów podłączonych do sieci, może mieć znaczący wpływ na światowy przemysł pojazdów autonomicznych.
Niemiecki producent samochodów BMW utworzył cztery centra badawczo-innowacyjne w Pekinie, Szanghaju, Shenyang i Nanjing, obejmujące największą sieć badawczo-rozwojową poza Niemcami.
Zatrudniając ponad 3200 pracowników badawczych, firma wykorzystuje najnowocześniejsze technologie do budowania zrównoważonego, cyfrowego przemysłu motoryzacyjnego.
BMW dostrzega ogromny potencjał Chin w sektorze samochodowym, szczególnie dzięki strategicznemu wsparciu tego kraju dla technologii jazdy autonomicznej, powiedział Frank Weber, członek zarządu BMW AG.
Ponieważ oprogramowanie zajmuje centralne miejsce w przyszłości pojazdów elektrycznych i inteligentnych, gigant chipów AI, NVIDIA, kładzie nacisk na inteligentne prowadzenie i zaawansowaną technologię kabiny.
Obecna moc obliczeniowa pojedynczego chipa wynosi 254 TOPS (jeden bilion operacji na sekundę), a oczekuje się, że do 2024 roku moc obliczeniowa pojedynczego chipa nowej generacji osiągnie 2000 TOPS, powiedział Liu Tong, dyrektor generalny firmy NVIDIA ds. motoryzacji w Chiny. „Zapewni to zatem mocne podstawy technologiczne dla następnej ery autonomicznej jazdy”.
W 2022 r. w Chinach sprzedano około 7 milionów nowych pojazdów osobowych wyposażonych w systemy wspomagania kierowcy i inteligentną technologię pojazdów podłączonych do Internetu, co osiągnęło wskaźnik penetracji rynku na poziomie 34,9%. Według Ministerstwa Przemysłu i Informatyki, w pierwszej połowie tego roku wskaźnik penetracji rynku wzrósł do 42,4 proc.
Według danych opublikowanych przez Krajowe Centrum Innowacji Inteligentnych i Pojazdów Połączonych, do 2025 roku wartość dodana chińskiego przemysłu inteligentnych pojazdów podłączonych do sieci w samym sektorze motoryzacyjnym ma przekroczyć 1 bilion juanów.
Organizatorami konferencji byli: Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych, Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, Ministerstwo Transportu, Chińskie Stowarzyszenie Nauki i Technologii oraz Samorząd Miejski w Pekinie.