Turecki sprzęt gospodarstwa domowego zyskuje popularność w Chinach

W ostatnich latach rynek chiński wykazywał rosnące zainteresowanie tureckim sprzętem gospodarstwa domowego.

„Tureckie produkty, takie jak elektryczne dzbanki do kawy, piekarniki, kuchenki i grille, zyskują znaczną popularność wśród chińskich konsumentów, szczególnie w ostatnich latach” – powiedział Aytaç Soylu, turecki biznesmen.

Soylu po raz pierwszy przybył do Chin w 2006 roku, przywożąc ze sobą nie tylko kawę po turecku, ale także kultywowaną od wieków tradycję ręcznie robionych wyrobów miedzianych. Szybko jednak zauważył rosnące zapotrzebowanie wśród chińskich klientów na wygodne elektryczne czajniki do kawy.

W rezultacie w 2012 roku zdecydował się połączyć siły ze swoim chińskim przyjacielem Li Linshengiem i założyć sklep internetowy z tureckim specjalistycznym drobnym sprzętem AGD na wiodącej chińskiej platformie handlu elektronicznego Taobao.

Sklep, który skupia się w sprzedaży tureckich produktów specjalistycznych, w 2022 roku osiągnął 80-procentowy wzrost sprzedaży rok do roku.

„Turcja była jednym z pierwszych krajów, które wsparły Inicjatywę Pasa i Szlaku (BRI).

Chiny i Turcja są ze sobą powiązane od czasów Starożytnego Jedwabnego Szlaku. W ostatniej dekadzie BRI umocniła te więzi jeszcze bardziej.

Sukces biznesowy Soylu odzwierciedla szerszą współpracę między Chinami a Turcją w branży sprzętu gospodarstwa domowego.

Według chińskich danych celnych w 2022 r. Chiny zaimportowały z Turcji sprzęt AGD o wartości 52,06 mln dolarów. Wśród tego importu głównymi produktami były lodówki i zamrażarki.

Znawcy branży uważają, że tureckie firmy produkujące sprzęt gospodarstwa domowego dostrzegają znaczny potencjał w zakresie badań i rozwoju przemysłowego, a także współpracy rynkowej między obydwoma krajami i aspirują do dalszego jej rozszerzania.

Beko, spółka zależna tureckiej firmy Koc Holding, stworzyła własne flagowe sklepy na chińskich platformach e-commerce, takich jak Suning.com, Tmall i JD.com, sprzedając lodówki, pralki i suszarki.

Do września 2023 r. otworzyła 946 sklepów offline w chińskich miastach, w tym w Szanghaju, Pekinie, Kunming i Zhuhai.

Wiodąca turecka firma z branży sprzętu AGD Vestel również założyła spółki zależne w Szanghaju i Shenzhen.

Tymczasem chińskie firmy produkujące sprzęt gospodarstwa domowego zwiększają swoje inwestycje w Turcji. Firma Haier Smart Home Co., Ltd. założyła tu fabryki suszarek do ubrań i zmywarek, a łączna inwestycja przekracza 85 milionów euro i ma osiągnąć roczną zdolność produkcyjną na poziomie ponad 2,5 miliona sztuk.


BRInfo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *