Niegdyś słynąca z tradycyjnych produktów eksportowych, takich jak jedwab i herbata, prowincja Guangdong w południowych Chinach stała się obecnie kluczowym światowym centrum produkcyjnym.
W miarę jak kraj kontynuuje pogłębianie reform i otwieranie się, stawiając na pierwszym miejscu wysokiej jakości, oparty na innowacjach i przyjazny dla środowiska rozwój, Guangdong poczyniło niezwykłe postępy w eksporcie trzech głównych, zaawansowanych technologicznie produktów ekologicznych, tzw. „nowej trójki” – pojazdów na nową energię (NEV), akumulatorów litowo-jonowych i produktów fotowoltaicznych, których liczba w ciągu 11 miesięcy minionego roku wzrosła odpowiednio o 310 proc. 18,1 proc. i 27,5 proc. w ujęciu rok do roku.
Sukces eksportowy „nowej trójki” nie tylko napędza handel w Chinach, ale także ożywia globalne inicjatywy w zakresie ekologicznego rozwoju.
Na początku grudnia 2023 r. w mieście Antofagasta w północnym Chile oddano do użytku łącznie 40 nowych autobusów elektrycznych chińskiego pochodzenia.
Juan Carlos Munoz, minister transportu i telekomunikacji Chile, powiedział, że naród modernizuje usługi transportowe, rozszerzając elektromobilność na wiele regionów. Powiedział, że pojazdy NEV poprawią jakość podróży dla wszystkich użytkowników, ponieważ są zrównoważone, przyjazne dla środowiska i bezemisyjne.
Kraje Ameryki Łacińskiej stały się ważnymi rynkami dla chińskiego eksportu NEV. Według danych Krajowego Stowarzyszenia Motoryzacyjnego Chile, pojazdy NEV produkowane w Chinach będą stanowić 51,6% sprzedaży pojazdów elektrycznych w tym kraju w 2022 r.
Z kolei w mieście Pazardżik na południu Bułgarii w słońcu lśnią ogromne panele słoneczne. Wszystkie moduły ogniw słonecznych stosowane w tym parku fotowoltaicznym pochodzą od chińskich dostawców.
Według byłej bułgarskiej wicepremier Danieli Bobevy chińskie inwestycje w Bułgarii odgrywają coraz większą rolę w takich obszarach jak budowa fotowoltaicznych parków przemysłowych.
„Istnieje ogromny potencjał współpracy pomiędzy Chinami i Bułgarią, a także krajami Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie zielonej gospodarki” – stwierdziła Bobeva.
We wrześniu 2023 r. z południowochińskiej metropolii Shenzhen do Tajlandii wysłano łącznie 1580 pojazdów BYD NEV, ustanawiając nowy rekord największej pojedynczej wysyłki nowych pojazdów energetycznych od czasu otwarcia międzynarodowego portu logistycznego Xiaomo. Ponadto na początku grudnia ubiegłego roku z Shenzhen do obu Ameryk wysłano 10 elektrycznych autobusów szkolnych wyprodukowanych przez BYD.
Dane pokazały, że w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. Shenzhen wyeksportowało akumulatory litowo-jonowe, pojazdy NEV i produkty fotowoltaiczne o wartości odpowiednio 49,65 miliarda juanów (około 6,94 miliarda dolarów amerykańskich).
W październiku ubiegłego roku import i eksport towarów z Chin powrócił do dodatnich wartości, podczas gdy w listopadzie stopa wzrostu ponownie wzrosła do 1,2 procent, utrwalając stabilną i poprawiającą się tendencję.
W październiku 2023 r. sprzedaż BYD zajęła pierwsze miejsce na rynku pojazdów nowych energii w Brazylii, z udziałem na poziomie 71,7% w rynku samochodów elektrycznych. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 roku BYD zostało rekordzistą w sprzedaży pojazdów elektrycznych w Singapurze, Tajlandii i Kolumbii.
„Nowa trójka” napędza transformację Chin w potęgę handlową, zapewniając silne wsparcie dla stabilizacji krajobrazu makroekonomicznego.
„Stale rosnąca skala, ciągła optymalizacja struktury i rosnący udział w rynku międzynarodowym – wszystko to świadczy o wysokiej jakości rozwoju chińskiego handlu zagranicznego” – powiedział Zhuang Rui, dziekan wykonawczy Instytutu Współpracy Międzynarodowej w Wyższej Szkole Biznesu Międzynarodowego i Ekonomii. Wykorzystując możliwości związane z nowymi technologiami, takimi jak nowa energia i cyfryzacja, do napędzania wzrostu eksportu „nowej trójki”, Chiny oferują światu nowe możliwości rozwoju i pozostają kluczowym motorem światowego wzrostu gospodarczego, powiedział Zhang Yansheng, główny badacz w China Centrum Międzynarodowych Wymian Gospodarczych.