Chiny budują największy na świecie dron transportowy o ładowności 5 ton

Startup lotniczy Air White Whale zbudował drona W5000. Bez załogi na pokładzie może przewieźć pięć ton na dystansie 2600 kilometrów.

Chiński start-up lotniczy Air White Whale zaprezentował bezzałogowy samolot transportowy. Firma twierdzi, że jest to największy tego typu dron transportowy na świecie, o ładowności pięciu ton. Ten „samochód dostawczy” przyszłości to nie tylko głupi pomysł. W siedzibie firmy w Changzhou w prowincji Jiangsu marzenie od dawna stało się rzeczywistością. Pierwszy W5000 zjechał z linii produkcyjnej 18 października. Dyrektor generalny Air White Whale, Hu Zhendong, powiedział, że duże drony towarowe staną się w przyszłości ostoją branży lotniczego transportu towarowego ze względu na ich wysoką wydajność operacyjną i konkurencyjne koszty.

W5000 to dwusilnikowy turbośmigłowy dron transportowy o maksymalnej masie startowej 10,8 tony, z czego pięć ton to ładowność. Ładownia ma pojemność ponad 65 metrów sześciennych. Jest to rodzaj latającego vana. Kadłub ma przekrój prostokątny, skrzydła są zamontowane na górze. Każde skrzydło wyposażone jest w silnik. Silniki turbośmigłowe AEP100 są chińskim rozwinięciem.

W5000 jest kompatybilny ze standardowymi paletami cargo i może startować, lądować i ładować na komercyjnych lotniskach lotniczych. Dron ma rozpiętość skrzydeł 22,7 m i długość 22,9 m. Wysokość wynosi 7,5 metra. Maksymalny zasięg wynosi 2600 kilometrów. W5000 może latać na wysokości 6000 metrów, a jego maksymalna prędkość wynosi 526 km/h.

Na pokładzie oszczędza się przestrzeń i wagę załogi. Koszty są znacznie niższe niż w przypadku zwykłego samolotu. Operatorzy dronów nie muszą z Tobą podróżować i mogą monitorować od sześciu do siedmiu dronów jednocześnie. Koszt tonokilometr powinien zatem być o 40 procent niższy niż w przypadku porównywalnych samolotów.

Pierwszy model drona towarowego ma zostać dostarczony klientom w 2026 roku. Latające drony początkowo podbiją transport towarowy. Nad dronami towarowymi pracuje kilka firm, w tym Nautilus z USA. Ale Air White Whale była pierwszą firmą, która faktycznie zbudowała model tej wielkości. Firma została założona w 2021 roku i jest wspierana przez stowarzyszoną z państwem firmę inwestycyjną Changzhou High-tech Jinlong. W skład zarządu wchodzą byli dyrektorzy Comac, Airbus China i GE Aviation. W Chinach złagodzono przepisy ruchu w dolnej przestrzeni powietrznej, aby umożliwić ruch towarowy w tym miejscu. Można przypuszczać, że pójdą kolejne modele. Choć model W5000 robi wrażenie, jego ładowność odpowiada tylko lekkiej ciężarówce, a nie ciężkiej ciężarówce.

Zadania W5000 są czysto cywilne. Wojna na Ukrainie pokazuje jednak, jak szybko cywilne drony można wykorzystać militarnie. Kijów atakuje cele w Rosji za pomocą dronów opartych na lekkich samolotach. Dla porównania W5000 ma znacznie większą ładowność. Gdyby kraj taki jak Chiny używał takich dronów do celów wysyłkowych i wysyłkowych, Pekin miałby flotę rezerwową składającą się z tysięcy dronów na wypadek napięcia, które mogłoby dotrzeć nawet do celów w Japonii.

źródło: manager24.pl


Belt and Road Portal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *