W pierwszym kwartale 2021 roku firma Kweichow Moutai Co., Ltd. osiągnęła zysk netto w wysokości blisko 14 miliardów juanów (ok. 2,5 miliarda dolarów amerykańskich), co oznacza wzrost o 6,57 procent w stosunku do ubiegłego roku. Producent zadeklarował, że wyznaczył sobie cel wzrostu przychodów w 2021 roku o 10,5 procenta, w porównaniu z rokiem 2020.
Kweichow Moutai ma niezwykłą strukturę korporacyjną. Jest częściowo własnością państwa, a częściowo notowany na giełdzie w Szanghaju. Założona w 1999 roku jest najcenniejszą firmą alkoholową na świecie, która wyprzedziła nawet brytyjską Diageo.
Firma produkuje i dystrybuuje unikalną markę baijiu Kweichow Moutai, klarownego i bezbarwnego trunku uważanego za narodowego ducha Chin.
Jest to najsłynniejszy chiński alkohol, podawany podczas oficjalnych bankietów państwowych i podnoszący rangę każdego wydarzenia. Robienie zdjęć z Moutai jest częścią chińskiej kultury biznesowej i przyspiesza budowanie zaufania i przyjaźni.
Kweichow Moutai był ulubionym napojem założyciela Chińskiej Republiki Ludowej, Mao Zedonga, który podawał go na oficjalnych obiadach podczas wizyty prezydenta USA Richarda Nixona w Chinach w 1972 roku.
W 1974 roku amerykański sekretarz stanu Henry Kissinger powiedział Deng Xiaopingowi, przyszłemu najważniejszemu przywódcy Chin: „Myślę, że jeśli wypijemy wystarczająco dużo Moutai, możemy rozwiązać wszystko”.
Takie poparcie sprawiło, że Moutai stał się marką wybieraną przez elitę, obowiązkową pozycją na bankietach biznesowych oraz pokazem bogactwa i władzy.
Tradycja jego pozyskiwania sięga aż do czasów dynastii Qing. Wódka ta, obok szkockiej whisky oraz francuskiego koniaku, uznana jest za jeden z trzech najlepszych alkoholi świata. Wyprodukowanie jednej butelki zajmuje pięć lat, leżakowanie w ceramicznych naczyniach trwa 3 lata. Technika produkcji jest zarówno chronioną tajemnicą państwową, jak i narodowym niematerialnym dziedzictwem kulturowym Chin.