Zheng Shanjie, szef Narodowej Komisji Rozwoju i Reform i krajowy planista gospodarczy Chin, w niedawno opublikowanym artykule stwierdził, że w ciągu ostatnich 10 lat Chiny podpisały ponad 200 dokumentów o współpracy w zakresie wspólnej budowy Pasa i Szlaku ze 152 krajami i 32 organizacjami międzynarodowymi. Stanowi to 83 procent krajów, z którymi Chiny nawiązały stosunki dyplomatyczne.
Dzięki współpracy w ramach programu Pasa i Szlaku łączność infrastrukturalna stała się bardziej dostępna, zauważył Zheng, wskazując na różne przełomowe projekty, takie jak ekspres kolejowy Chiny-Europa, nowy międzynarodowy korytarz handlowy lądowo-morski oraz kolej chińsko-laosska.
Ekspres kolejowy Chiny-Europa dotarł do 211 miast w 25 krajach europejskich, a Nowy Międzynarodowy Korytarz Handlu Lądowo-morskiego połączył centralne i zachodnie regiony Chin z ponad 300 portami w ponad 100 krajach, napisał Zheng.
W latach 2013–2022 import i eksport towarów między Chinami a krajami leżącymi wzdłuż Pasa i Szlaku rósł średnio o 8,6 procenta rocznie, a ich skumulowane dwustronne inwestycje przekroczyły 270 miliardów dolarów amerykańskich.
Zheng zauważył również, że w zamorskich strefach współpracy gospodarczej i handlowej, zbudowanych przez chińskie przedsiębiorstwa w krajach wzdłuż Pasa i Szlaku, w ciągu ostatniej dekady utworzono 421 000 lokalnych miejsc pracy.
„Szacuje się, że do 2030 r. wspólna budowa Pasa i Szlaku pomoże w odpowiednich krajach wydobyć 7,6 miliona ludzi ze skrajnego ubóstwa i 32 miliony ludzi z umiarkowanego ubóstwa” – powiedział Zheng.