Dynamiczny rozwój ekspresowego handlu detalicznego. Drony wyręczają kurierów

Co trzeba spakować na tygodniowe wakacje? Rosnącej liczbie młodych chińskich podróżników wystarczy… telefon komórkowy.

Po złożeniu zamówienia za pomocą telefonu komórkowego na jednej z wielu platform zakupowych online, takich jak Meituan, szczoteczka do zębów, lekarstwa, piwo, makaron instant, odzież i inne artykuły mogą zostać dostarczone konsumentowi w ciągu około pół godziny, co stanowi część popularnego modelu zakupów, znanego jako ekspresowa sprzedaż detaliczna lub sprzedaż detaliczna na żądanie.

„Chiny nie są krajem z największą liczbą sklepów ogólnospożywczych w przeliczeniu na mieszkańca, ale dzięki natychmiastowym usługom detalicznym są w stanie zapewnić wielu osobom najwygodniejsze zakupy przez całą dobę” – powiedział Xiao Kun, wiceprezes Meituan i szef działu zakupów flash giganta handlu elektronicznego, który nawiązał współpracę z ponad 4600 dużymi sieciami handlowymi i 370 000 sklepami, aby oferować powiązane usługi.

Obejmujący zamówienia online, dystrybucję offline i szybką dostawę, ekspresowy handel detaliczny szybko rozwija się w całych Chinach, ponieważ konsumenci są coraz lepiej obeznani z technologiami cyfrowymi.

„Ekspresowy handel detaliczny to rewolucyjna wersja zakupów online, która nie tylko spełnia oczekiwania konsumentów, ale także stwarza nowe wymagania” – powiedział Pei Liang, szef China Chain-Store & Franchise Association. „To kultowy model czwartej rewolucji w handlu detalicznym”.

Jak wynika z raportu Ministerstwa Handlu (MOC), ta wschodząca branża detaliczna utrzymała w ostatnich latach średnią roczną stopę wzrostu na poziomie ponad 50 procent, a jej wielkość w 2022 roku rynku przekroczy 504 miliardy juanów (około 70,3 miliarda dolarów).

Raport przewiduje, że do 2025 r. wielkość rynku ekspresowego handlu detalicznego w Chinach będzie trzykrotnie większa niż w 2022 r. Rosnący rynek zapewnił także inwestycje wiodącym chińskim podmiotom handlu elektronicznego.

W październiku firma JD.com ogłosiła, że w ciągu pięciu lat umożliwi cyfrową transformację handlu detalicznego w ponad 2 milionach chińskich małych i średnich sklepów fizycznych. Meituan, który wykorzystuje drony do natychmiastowej realizacji zamówień detalicznych szacuje, że do 2026 roku wartość jego działalności związanej z zakupami typu flash przekroczy 400 miliardów juanów.

Paczka prosto z nieba

Zainteresowane dostępem do większej liczby konsumentów, stacjonarne marki coraz chętniej przyjmują nową formę biznesową, aby zaspokoić zmieniające się preferencje konsumpcyjne chińskich konsumentów.

Francuska marka kosmetyków Sephora uruchomiła usługę ekspresowej sprzedaży detalicznej we wszystkich swoich sklepach stacjonarnych w Chinach. Podczas tegorocznego festiwalu Qixi, czyli chińskich walentynek, sprzedaż wzrosła o 1243% w porównaniu z normalnym dniem tygodnia, ponieważ wielu konsumentów składało zamówienia online na kosmetyki jako prezenty świąteczne.

Rozwój ekspresowej sprzedaży detalicznej pomoże przyspieszyć cyfrową transformację tradycyjnej branży handlu detalicznego, pobudzić wydatki i stworzyć więcej miejsc pracy, powiedział Du Guochen, zastępca dyrektora instytutu badawczego handlu elektronicznego Chińskiej Akademii Międzynarodowego Handlu i Współpracy Gospodarczej.

Chiński rząd promuje ekspresową sprzedaż detaliczną poza dużymi miastami. Przedstawiono plany wzmocnienia usług ekspresowej sprzedaży detalicznej w regionach na poziomie okręgów i na obszarach wiejskich, w ramach zachęcania do konsumpcji, będącej kluczowym czynnikiem napędzającym tę drugą co do wielkości gospodarkę na świecie.

„Ekspresowa sprzedaż detaliczna to jeden z modnych trendów konsumpcyjnych naszych czasów, napędzany nie tylko technologiami internetowymi, ale także poprawą infrastruktury logistycznej i wzrostem PKB na mieszkańca w Chinach” – powiedział starszy wiceprezes Meituan Wang Puzhong, który kieruje działem firmy oferującym dostawę do domu.


Belt and Road Portal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *